Botkyrka är den kommun i Stockholms län där högst andel invånare är skuldsatta, 6,3 procent har skulder hos Kronofogden. Det förvånar inte Carolina Nilsson, diakon i Ljusets kyrka i Hallunda.
– Människor som jag möter i det här området lever på extremt små inkomster. Minsta lilla utgift utöver det vanliga, så har man svårt att få ihop det. Då är risken stor att man hamnar i skuld och försöker komma i kapp på olika sätt.
”Vi hinner inte”
Samtidigt är väntetiden för att få skuldrådgivning längst i landet i Botkyrka. I snitt dröjer det 32 veckor innan den som söker hjälp får sitt första besök. Konsumentverket rekommenderar en väntetid på max fyra veckor.
– Vi har ett ökat tryck på rådgivningen. Det har blivit en fördubbling av antalet medborgare som söker vår hjälp från 2013. Då var de 200, nu är de ungefär 400 per år. Vi hinner inte ta emot alla i den omfattning som vi skulle vilja, säger Christina Sehlén López, enchetschef på socialförvaltningen.
Sedan 2013 har kommunen utökat antalet skuldrådgivare från två till fem stycken, men det har inte räckt till.
– Det har inte kunnat mäta upp efterfrågan. Dessutom är det svårt att rekrytera, för budget- och skuldrådgivare finns det inte så mycket av, säger Christina Sehlén López.
3 000 barn i skuldsatta familjer
14 procent av barnen i Botkyrka lever i hushåll där minst en förälder har skulder hos Kronofogden. Det är nästan dubbelt så hög andel som snittet i länet, 7,9 procent. Totalt handlar det om över 3 000 barn.
Christina Sehlén López understryker att skuldrådgivningen prioriterar bland fallen.
– Vi gör alltid en bedömning om vi ska ta in de här personerna på förtur. Om man till exempel hotas av vräkning, då ska man få hjälp inom max två veckor.
Niklas Gladh (MP) är ordförande i socialnämnden sedan den nya politiska majoriteten tog över styret i Botkyrka i höstas. Han har nu gett socialförvaltningen i uppdrag att undersöka vilka åtgärder som krävs för att få ned väntetiderna.
Se Niklas Gladh svara på SVT:s frågor i videon ovan.