Det går inte att köpa biljetter i SL:s app efter en överbelastningsattack. Foto: SVT

SL utsattes för överbelastningsattack – webbplatsen och apparna låg nere

Uppdaterad
Publicerad

SL:s nätverk gick ner vid 12-tiden under fredagen och sedan dess har resenärer inte kunnat gå in på hemsidan eller köpa biljett via appar. Nu meddelar SL att de har kontroll över läget.

– På måndag kommer vi utreda vad som hänt, säger SL:s presskomunikatör.

Nätverket hos Storstockholms Lokaltrafik (SL) har legat nere sedan kl 12 i dag. Det innebar att resenärswebbarna inte gick att nå. Varken sl.se, waxholmsbolaget.se eller färdtjänstwebben. Under hela dagen har SL jobbat med att åtgärda problemet, men det har varit svårt att få upp nätverket. Vid 21-tiden kunde SL:s tekniker återfå kontrollen.

– Vi har löst problemet nu, våra tekniker har jobbat med att komma undan den här attacken. Vi kommer att start en utredning på måndag för att ta reda på vad som har hänt, något vi inte kan svara på just nu säger, presskommunikatör Johan Nordgren på SL. 

Appar och hemsidan fungerade inte

Överbelastningsattacken innebar att resenärer inte kunnat köpa biljetter via SL:s appar eller gå in på deras hemsida för att söka efter resor. Så här berättade SL om vad som hänt.

– Det är någon som försökt sänka webbplatsen genom att styra väldigt många IP-adresser till att besöka samma webbplats, alltså vår, säger Elin Lindström. 

Har de kommit in i ert system?

– Nej, man kommer inte in i våra system, men överbelastningen har drabbat den externa delen av webben.

Hur ser skadeläget ut?

– Det drabbade enbart våra resenärer som inte kommit in på vår webb. Men det påverkade inte trafikdriften. Och det vi kan säga är att vi aldrig tidigare varit utsatta för en attack av den här digniteten.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.