Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Små eldrivna taximoppar intar Stockholms gator

Foto: Bzzt AB

Nya trehjuliga miljövänliga fordon kallade för ”podar”, eller kapslar ska fungera som en ny taxitjänst i innerstan.

De nya eldrivna fordonen kallas ”taxipodar” av företaget som kör dem och de är miljömärkta. Än så länge är det bara 18 stycken fordon som lanserats i Stockholm men ägarna vill se betydligt fler i slutet av året, 200 totalt. Under fyra dagar har 1.000 resor gjorts.

– Det är fantastiskt och långt över det vi drömt om, säger Sven Wolf, VD för företaget BZZt.

45 kilometer i timmen

Priset är 3 öre metern och den lilla taxin är tänkt att användas för korta resor i city. Med en maxhastighet på 45 kilometer i timmen är de inget för längre sträckor.

Sven Wolf säger att de nya eldrivna taxibilarna ska förändra våra resvanor i innerstan.

– Det ska vara smart och enkelt att röra sig i innerstan, fler ska ställa bilen hemma och det ska vara kul att åka med oss, säger Sven Wolf.

Vill förändra våra resevanor

De små taxibilarna är klassade som EU-mopeder, tar max två passagerare och ska kunna köra på vintern. Till att börja med kommer podarna att rulla innanför tullarna, förutom på Söder.

– Stockholm blir först ut med dessa bilar sen får vi se hur vi går vidare ut i världen, vi behöver bli av med oljeberoendet, vi vill göra staden mer hållbar, säger Sven Wolf.

Ta med sittkudde

Men för passagerarna är det samma regler som gäller för en bil och är man kortare än 135 cm så krävs det sittkudde – något som inte finns i mopderna.

– Men det går bra att ta med sig en egen, säger Sven Wolf.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer