De nya tunnelbanetågen har fler säten utmed väggarna, bredare gångar och plats för fler stående resenärer, barnvagnar och rullstolar. Foto: SVT

Snabbare på- och avstigning i nya tunnelbanetågen

Uppdaterad
Publicerad

Nästa sommar ska framtidens tunnelbanevagnar börja sättas i trafik. På tisdagen var det visning i SL:s depå i Norsborg.

Jämfört med dagens tunnelbanetåg finns det fler dörrar i tågen, gångarna är bredare och det finns plats för fler barnvagnar och rullstolar.

Sittningen är blandad med både vanlig sittning och många säten utmed väggarna. Foto: SVT

Utrymmet för stående resenärer är större och stängerna att hålla sig i är fler. Det här ska sammantaget resultera i snabbare på- och avstigning.

Tågen har luftkonditionering och är också utrustade med fler digitala informationsskärmar.

Ny generation tåg

Totalt har SL köpt in 48 nya tåg, med namnet C30, som kommer att tas i trafik från och med nästa sommar och sedan fyra år framåt.

Ett tåg har 24 dörrar jämfört med 21 dörrar på de gamla tågen. Foto: SVT

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) är nöjd och stolt över SL:s investering.

– Det känns fantastiskt att de nu är på plats. Det var 20 år sedan en ny generation tunnelbanetåg rullade in. Det har varit på tiden. Och det känns kul med tanke på att det är ordning och reda i ekonomin att göra den här typen av framtidssatsningar, säger Kristoffer Tamsons (M).

Gamla signalsystem

Men Miljöpartiet i landstinget är kritiska och menar att tågen borde ha köpts in tidigare och att de dessutom skulle kunna köras fortare på vissa sträckor om signalsystemet i tunnelbanan byttes ut.

– Nu blir det lite som att köra höghastighetståg på smalspårig järnväg, säger Tomas Eriksson (MP) gruppledare Stockholms läns landsting.

Framtidens tunnelbana

Trafiklandstingsrådet å sin sida vill först utreda frågan.

– Ja vi har ju en stor utredning som vi just nu tittar på. På vilket sätt ska vi utveckla vår tunnelbana i nästa steg, dom här fordonen är ju en viktig del och vår utbyggnad av tunnelbanan med 17 nya stationer är en annan del.

– Så vi får ställa oss frågan: Vad mer är det i teknisk utveckling och annat som vi ser framför oss att tunnelbanan behöver? Jag tycker det är viktigt att experterna får säga sitt innan man springer i väg politiskt. Framför allt om man som Miljöpartiet inte har några pengar till den här typen av satsningar, kommenterar trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamssons (M).

Miljöpartiet svarar i ett e-postmeddelande under onsdagen på Tamsons budgetkritik.

– Miljöpartiet har i sin budget för 2018 uppgraderingen av nytt signalsystem på röda linjen fullt finansierat. Vårt mål på sikt är att göra hela tunnelbanan förarlös för att kunna köra med högre turtäthet än dagens system. Det Kristoffer Tamsons påstår att vi inte har pengar i vår budget är helt fel, säger Tomas Eriksson gruppledare för Miljöpartiet i Stockholms läns landsting.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.