Istället lovade staden att man skulle förbättra det befintliga systemet, Paraplyet, som använts i över 20 år. Men än så länge kan inte socialsekreterarna som SVT talat med se några förbättringar.
– Det är värre än någonsin, säger Maud Strandberg som jobbar på Hägerstens socialtjänst.
I flera år har stadens socialsekreterare lovats ett nytt datasystem för att hantera allt från orosanmälningar till ekonomiskt bistånd. Men i fjol lades alltså dataprojektet, som kallats för Esset, ned eftersom det blivit för dyrt.
”Det var som att få ett dödsbud”
Istället förväntas personalen att fortsätta arbeta i Paraplysystemet som togs fram innan millennieskiftet och sjösattes år 2000 i Stockholms stad. Nu har ett år gått sedan Esset lades ned. Socialsekreterare som SVT talat med såg fram emot det nya systemet, och beskriver nedläggningen av Esset som ett dråpslag.
– Det var som att få ett dödsbud. Och våra datorer fungerar värre än någonsin, säger Maud Strandberg.
Hör henne beskriva problemen med de digitala lösningarna i videon.
– Vi förstår att många är besvikna men snart kommer förbättringar, säger Anders Nordström, it-direktör i Stockholms stad.