Foto: svt/arkiv

Sophämtare krävde mutor

Uppdaterad
Publicerad

Sophämtare pressade en restaurangägare att betala 2.000 kronor extra utöver den månadskostnad som ägaren hade med Stockholm Vatten. Om ägaren inte betalade vägrade männen att hämta soporna vid restaurangen. Nu åtalas de två renhållningsarbetarna för sopmutor.

När restaurangsägaren skulle ändra i sitt schema för sophämtning ringde han till Stockholm Vatten som han har ett kontrakt med. Då uppdagades det att han utöver avgiften till Stockholms Vatten fått betala 2.000 kronor extra varje månad till sopåkarna för att få sina sopor hämtade fem gånger i veckan.

Restaurangägaren hade ytterligare en restaurang som han också tvingades betala en extra tusenlapp för. Totalt betalade han 3.000 kronor i månaden till de två sophämtarna under flera års tid.

Hämtade ut pengarna vid löning

Ägaren ville inte komma i konflikt med sophämtarna eftersom det skulle börja lukta illa om avfallet inte hämtades upp, och varje månad krävde renhållningsarbetarna honom på pengar för sophämtningen.

Till en början tog männen 500 kronor i månaden, men efter en tid höjdes taxan till 2.000 kronor per månad. Enligt ägaren pågick detta i minst tio år.

Vandaliserade hans restaurang

Ägaren säger att han försökte prata med sophämtarna, men att han då istället utsattes för vandalisering. Till slut gav han upp och gjorde en polisanmälan.

72.000 kronor

De misstänka sophämtarna var underleverantörer till  Stockholm Vatten och åtalas nu för sopmutbrott mellan åren 2012 och 2015. Enligt åtalet ska sophämtarna ha kommit över minst 72.000 kronor som de inte haft rätt till.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.