Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I åratal har det varit problem för Stockholms stads hyrcyklar och efter senaste motgången för stadens hyrcyklar ska de snart plockas bort. Foto: Sanna Lüning/SVT

Stadens hyrcyklar – en historia kantad av motgångar

Uppdaterad
Publicerad

Historien om Stockholms stads hyrcyklar har kantats av motgångar. Till en början handlade det om överklaganden av upphandlingar, och när cyklarna väl stod på plats var de först för få, och nu visar det sig att batterierna kan börja brinna.

I klippet kan du se mer om problemen med hyrcyklarna.

September 2017

Stockholms stad går stolt ut och säger att man ska byta ut dåvarande hyrcyklar till elcyklar. Allt är klappat och klart och man räknar med 1 200 cyklar sommaren efter och 5 000 cyklar sommaren 2019. Men så blir det inte.

Oktober 2017

Det är redan problem. Hyrcykelbolaget som staden skrivit kontrakt med vill inte bygga laddningsstationer utan tycker de som hyr ska ta hem batterierna och ladda dem. På Stockholms stad är man inte imponerad.

Augusti 2018

Inga nya cyklar är på plats, men upphandlingen som överklagats upphävdes av domstol. Det betyder att plötsligt har Stockholms stad inget giltigt kontrakt om hyrcyklar längre. Samtidigt plockar man nu bort de gamla hyrcyklarna från gatorna. Snart finns inga hyrcyklar i stadens regi.

Maj-oktober 2019

Ett mycket stolt trafikborgarråd presenterar, ännu en gång, ett nytt avtal och cyklar runt på de nya lådcyklarna. Voi, de som är kända för sina elsparkcyklar, vann i samarbete med det norska bolaget UIP nya upphandlingen om lånesystem för elcyklar. Nu minsann utlovas 8 000 nya elcyklar. Men det överklagades också.

I oktober samma år beslutade förvaltningsrätten att helt diskvalificera det vinnande anbudet från Voi och UIP, eftersom kontraktet inte helt var på svenska, utan delvis på norska och engelska. Staden måste börja om. Igen.

Augusti 2021

Ännu en gång cyklar trafikborgarrådet Daniel Helldén runt i Stadshusets trädgård och visar upp nya cyklar och berättar om det tredje avtalet. Totalt planeras den här gången för 5 150 vanliga elcyklar och 120 lådcyklar. De första utlovas till våren 2022.

Maj 2022

Efter fyra års uppehåll verkar det som om äntligen stadens hyrcyklar kan börja rulla igen. De första cyklarna kan hyras från och med 10 maj. Hur länge det varar låter vi vara osagt.

Augusti 2022

Cyklarna levereras enligt avtal men företaget krävs på 8 miljoner kronor i vite av staden för förseningen. Våren 2023 ska totalt 5000 cyklar finnas i staden. Klarar inte cykelföretaget att leverera enligt avtal kommer Stockholm Stad säga upp avtalet, enligt dåvarande trafikborgarråd Daniel Helldén (MP).

December 2022

Cyklarna plockas in efter att det upptäckta att batterierna har problem med kylan och kan börja brinna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.