Från vänster, Emma Feldman (M) kommunstyrelsens ordförande Järfälla, Helena Sundberg, regionchef Trafikverket, Kristoffer Tamsson (M), trafikregionråd, Mats Gerdau (M) regionstyrelsens ordförande Nacka, Anna König Jerlmyr (M), kommunstyrelsens ordförande Stockholm och Irene Svenonius (M), regionsstyrelsens ordförande. Foto: Jaqueline Balcer Bednarska

Här låtsasspränger politiker för den nya tunnelbanan

Uppdaterad
Publicerad

I dag invigdes utbyggnaden av nya tunnelbanan. Den blå linjen ska förlängas i båda ändarna och en ny, gul, linje ska byggas. I videon ser du politikernas låtsassprängning i ett bergrum vid Barkabyfältet.

Invigningen av nya tunnelbanan ägde rum i en gammal flyghangar inne i ett bergrum vid Barkabyfältet. Det är härifrån som arbetet med tunnelbanans förlängning från Akalla till Barkaby skall ske.

Gul linje

Den blå linjen ska också förlängas från Kungsträdgården till Nacka och till Söderort. Stockholms nya tunnelbana innefattar också en ny gul linje från Arenastaden till Odenplan och depån i Högdalen ska byggas ut.

Upp till åtta år

Byggtiderna planeras till mellan sex och åtta år. Budgeten, som staten, regionen och berörda kommuner står för, är på 30 miljarder kronor. Samtidigt ska det byggas drygt 80 000 nya bostäder i de berörda kommunerna.

Så småningom ska det också bli en ny linje mellan Fridhemsplan och Älvsjö med sex nya tunnelbanestationer, men det ligger längre fram i tiden.

Fakta om utbyggnaden som startar i dag

Blå linje till Barkarby

4,1 km spår

2 nya stationer

645 000 m3 berg

26 000 m3 betong

Gul linje till Arenastaden

4,1 km spår

3 nya stationer

701 000 m3 berg

23 000 m3 betong

Blå linje till Nacka och Söderort

11,3 km spår

6 nya stationer + en plattform under dagens station vid Gullmarsplan

2 287 000 m3 berg

74 000 m3 betong

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.