Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Stockholm Art Week drar igång

Foto: SVT/Bo Öhlén

Under tisdagen drar Stockholm Art Week igång. Det innebär att stockholmarna för femte året i rad kan ta del av annorlunda och många gånger gratis konstupplevelser. – Devisen för veckan är ”mer konst till alla”, säger initiativtagaren Joanna Sundström.

Årets upplaga kommer att innehålla 44 olika konstevenemang och det kommer att handla om allt från intima konstvisningar i privata lägenheter till stora konstmässor.

Market är konstveckans största evenemang men där slår dörrarna upp först under fredagen och vid SVT:s besök ser lokalerna i Färgfabriken i Liljeholmen närmast ut som en byggarbetsplats. Men Johan Norling, artistic director för Market verkar inte nervös.

– Vi kommer att visa nordens främsta samtidskonst när vi öppnar för allmänheten på fredag. Det blir en möjlighet för gallerister och konstnärer att mötas på ett sätt som man kanske inte gör annars, säger han.

”Vanligtvis inte så mycket folk”

Mitt i byggröran arbetar konstnären Kristina Bength med att bygga sin stora installation som är en sexkantig konstruktion invändigt försedd med stora akvareller som kan betraktas genom tittål. På fredag möter verket sin publik och säljs förhoppningsvis.

– Ja, jag deltar i en konstmässa. Det betyder att konsten är till salu, säger hon.

Konsstudenterna Malin Petersson and Elin Odentia ställer ut sina verk i ett arrangemang i den mindre skalan, i en lägenhet i centrala Stockholm. Här, liksom vid många andra arrangemang, är det fritt inträde. Det är bara att ta av sig skorna, tassa in och uppleva verk som som vanligtvis är mer svåråtkomliga.

– Det är jättekul att få vara en del att Stockholm Art Week, säger Elin Odentia. Hon hoppas att hennes verk på detta sätt ska nå en stor publik.

– Vanligtvis har vi utställningar på konstskolorna och det är inte så mycket folk som hittar dit.

Devisen: ”mer konst till alla”

Årets upplaga av Stockholm Art Week är den femte i ordningen och den leds även i år av Joanna Sundström som är initiativtagare till konstveckan.

– Devisen för veckan är ”mer konst till alla”. Utbudet är stort och det gäller att välja vad man ska se under veckan.

Joanna tycker att man ska satsa på det unika, det som verkligen händer precis under veckan.

– Vi har mässorna Market och Supermarket. Sevärd är också popp-upp mässan på Biologiska muséet som heter Biotop. Det finns också intressanta artists talks. Där kan man träffa konstnärer i verkliga livet. Det tycker jag att man ska passa på att göra, avslutar Joanna Sundström.