Björn Hasselgren Foto: SVT

KTH-forskare: Stockholm behöver två flygplatser

Uppdaterad
Publicerad

Infrastrukturforskaren Björn Hasselgren ser inte att domen i Mark- och miljööverdomstolen får någon konsekvens för debatten om Bromma flygplats.

– Det här får man nog se som positivt för Swedavia. I den här typen av prövningar är det olika intressen som står mot varandra och det ska göras en avvägning. När det är som högst trafik, under peaktid, är kapaciteten väldigt ansträngd i flygsystemet i hela Stockholm. Alla störningar och saker som gör det mer komplicerat riskerar att sätta en hämsko på flygets utveckling, säger Björn Hasselgren, infrastrukturforskare på KTH i Stockholm.

Bullerbegränsning

Domen innebär samtidigt en begränsning för Swedavia eftersom bullergränsen för flygplanen på marken blir lägre än Swedavia önskat.

Turerna kring Bromma flygplats

– Det är klart att domen leder till en del begränsningar på olika sätt. Och man har väl i domstolen gjort en avvägning med lite mildare regler för hur inflygningsbanorna ska se ut och lite skarpare krav på det buller som får uppstå. Nu får man analysera vad de här kraven leder till i form av kapacitet.

Ingen effekt på debatten

Hasselgren bedömer samtidigt att den nya domen inte behöver få någon större effekt på debatten om Bromma flygplats.

– Stockholm växer kraftigt och har ett starkt internationaliserat näringsliv och mycket kontakt med övriga landet. I den strukturen behöver Stockholm två flygplatser, alldeles oavsett det här beslutet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Turerna kring Bromma flygplats

Mer i ämnet