Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Från och med april ska stockholmarna kunna ta de första trampen på den nya cykeln. Foto: SVT

Lånecyklar byts till elcyklar: ”En jättelik vinst för stockholmarna”

De nuvarande hyrcyklarna i Stockholms stad byts ut till elcyklar. Från och med april planeras de nya el-stationerna vara på plats och då ska cyklarna kunna hyras dygnet runt och året runt, i hela staden.
– Det är en jättelik vinst för stockholmarna att få de här cyklarna, säger Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP).

Nu är upphandlingarna om det nya lånecykelsystemet i Stockholms stad klara och den vinnande cykeln är en elcykel. Från och med april ska stockholmarna kunna ta de första trampen på den nya cykeln.

Till skillnad från dagens hyrcyklar ska elcyklarna gå att låna dygnet runt och året runt. Dessutom kommer de att finnas tillgängliga i hela staden, även i de yttersta förorterna.

– Det här är en stor satsning för att få hållbara transporter i Stockholm, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholm.

Lånecyklarna blir fler

Med det nya lånesystemet kommer också antalet hyrcyklar att öka. Istället för dagens cirka 1200 cyklar räknar man med att antalet ska mer än fyrdubblas, till 5000 elcyklar år 2019.

Finns det behov av fler elcyklar?

– Absolut. Vi vet att cyklandet ökar kraftigt i Stockholm och lånesystemet som vi har haft är mycket väl använt. Vi behöver det här smarta systemet som gör att man inte behöver ha en bil utan att man kan ta buss, tunnelbana och kanske cykla sista biten  istället, säger Daniel Helldén.

Bara 20 kronor dyrare

Priset för den som vill hyra de nya elcyklarna förändras bara med 20 kronor. Idag kostar ett säsongskort 250 kronor, ett årskort med de nya cyklarna kommer att ligga på 270.

Men elcyklar är dyrare än vanliga cyklar, hur går det ihop ekonomiskt?

– Det går inte ut några pengar från Stockholms stad till det nya systemet utan bolaget som står för cyklarna får reklamplatserna, de säljer reklamen och ger oss cyklarna.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer