Oscar Sterne jobbar som tekniklärare på Loviselundsskolan i Hässelby. Foto: SVT

Stockholmslärare lär sig koda

Uppdaterad
Publicerad

Elevers digitala kompetens ska öka, därför finns nu programmering i skolans läroplan. För att möta det digitala kravet ska 9000 lärare i Stockholm fortbildas.

– Det finns inte tillräckligt många med kodkunskap i Sverige, säger Katarina Berg, global HR-chef på Spotify.

SVT Nyheter Stockholm har tidigare besökt skolor som börjat testa på programmering men för att hänga med i utvecklingen måste även lärarna utbildas.

Hör lärarna Oscar Sterne från Loviselundsskolan i Hässelby och Louise Hallman från Mälarhöjdens skola berätta om hur de tänker lära ut programmering i videon ovan.

På Spotifys kontor i centrala Stockholm har en grupp lärare fått testa på programmering. De kommer från skolor i hela Stockholm men samlas för att lära och koda tillsammans med volontärer från den ideella föreningen Kodcentrum.

– Vi har provat på att lära lärarna det som vi i vanliga fall lär ut till barnen, att våga prova att koda. Det finns ju i läroplanen sedan i höstas och för att lära ut på ett bra sätt så måste man ju själv ha en uppfattning om vad det är och varför man lär ut det. Många gånger så kan ju barnen ganska mycket om det här, säger Tina Vincent, volontär vid Kodcentrum.

Spotify: Finns inte tillräckligt många med kodkunskap

Katarina Berg, global HR-chef på Spotify. Foto: Moa Ferm/SVT

Vad tjänar Spotify på en sådan här kurs?

– På ett sätt ingenting, men vi har också allt att tjäna på det. Det som är bra för Sverige är ju bra för Spotify. De här eleverna och lärarna kanske inte direkt kommer hjälpa oss med framtida arbetskraft men troligtvis fungerar det ju så i något ekosystem, säger Katarina Berg, global HR-chef på Spotify och fortsätter:

– Det finns inte tillräckligt många människor i Sverige som har kodkunskap.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.