Foto: TT

Striden om SL-priserna avgjord – det här beslutade politikerna idag

Uppdaterad
Publicerad

Landstingsfullmäktige klubbade idag igenom överenskommelsen om kollektivtrafiken mellan Alliansen och Miljöpartiet. Beslutet innebär bland annat att priset på SL-kort höjs med motsvarande 40 kronor för ett månadskort från och med januari nästa år.

Det var ett väntat beslut. Överenskommelsen som slöts mellan Alliansen och Miljöpartiet för en månad sedan höll och röstades igenom när Landstingsfullmäktige idag beslutade om budgeten i trafikfrågor.

Alliansen ville höja biljettpriserna i kollektivtrafiken redan i höstas i ett försök att rädda ekonomin, men förslaget röstades ned, vilket bland annat följdes av att Alliansen drog ned på busstrafiken. Länge såg det ut som att de skulle tvingas vänta med prishöjningen även i år, men något oväntat ingick de tidigare i våras förhandlingar med Miljöpartiet. Efter två veckor var överenskommelsen på plats och en majoritet säkrad.

Total höjning på 100 kronor

Den nya budgeten innebär förutom höjda SL-priser att man återinför den så kallade enhetstaxan, det vill säga att zonindelningen försvinner. En enkelbiljett i kollektivtrafiken kommer i fortsättningen kosta lika mycket oavsett hur långt och varifrån du reser.

Utöver den initiala höjningen på 40 kronor för ett månadskort kommer priserna också höjas med 3,3 procent årligen fram till år 2020. Det motsvarar en total höjning på 100 kronor; från dagens 790 kronor, till 830 kronor nästa år för att slutligen landa på 890 kronor.

S: ”Fel att höja”

De höjda avgifterna ska dels hjälpa till att hålla trafikens ekonomi i balans, men enligt det moderata trafiklandstingsrådetet Kristoffer Tamsons ska de framför allt hjälpa till att finansiera framtida satsningar. Däribland byggstarten av tvärbanan till Kista och att Roslagsbanan ska fortsätta byggas ut.

– Vi justerar priserna för att förstärka trafiken, säger han.

Socialdemokraterna stod inte bakom förslaget, utan lade istället fram en egen budget. Partiet är kritiskt till att kortpriserna höjs samtidigt som nedskärningarna på busslinjer ligger kvar.

– Alliansen har genomfört historiskt stora nedskärningar på busstrafiken som de själva kallade oönskade. Det har gjort det svårare för folk att ta sig till skola och jobb, säger Talla Alkurdi, socialdemokratiskt oppositionslandstingsråd.

Är inte prishöjningar nödvändiga för att finansiera trafiksatsningar?

– Det handlar om att göra smarta satsningar på kollektivtrafiken. Alliansen har gjort satsningar som blivit dyra med låg resenärsnytta och nu skickar man notan till resenärerna, säger Talla Alkurdi.

M: ”Socialdemokraterna förpassade till avbytarbänken”

Moderaternas Kristoffer Tamsons ger inte mycket för Socialdemokraternas kritik.

Är det rimligt att höja avgiften och samtidigt ha kvar bussnedskärningarna?

– Frågan om busslinjerna grundar sig i att Socialdemokraterna inte hade täckning för sin budget i höstas. Nu är både den frågan och Socialdemokraterna förpassade till avbytarbänken, säger han.

Oense om finansieringen

Kristoffer Tamsons menar att Socialdemokraternas förslag var underfinansierat.

– De har inte kunnat svara på var de ska hämta de 400 miljoner som hade krävts för deras förslag. De tar inget ansvar för finansieringen, säger han.

Socialdemokraterna själva menar att deras förslag hade täckning ekonomiskt genom att göra kostnadsbesparningar som inte drabbar resenärerna.

– Vårt förslag är bättre finansierat än deras. Vi föreslår bland annat en satsning på ökad försäljning av företagsbiljetter och att hyra ut SL:s lokaler. Men framför allt handlar det om att göra smartare investeringar, säger Talla Alkurdi.

Men nu är alltså beslutet fattat och det blir Alliansens och Miljöpartiets linje som träder i kraft från och med januari nästa år. Kristoffer Tamsons är nöjd.

– Det här innebär att stockholmarna får en prisökning i maklig takt nu istället för en chockhöjning i framtiden, säger han.

  • Priset på SL-kortet höjs. Ett månadskort blir 40 kronor dyrare, från dagens 790 kr till 830 kr.
  • Enhetstaxan införs från och med den 1 januari 2017. Det innebär att zonindelningen slopas och att enkelresor får ett och samma pris, oavsett hur långt eller varifrån man reser.
  • Priset på periodkort kommer öka med 3,3 procent per år fram till 2020, för att landa på 890 kronor.
  • Spårväg city förlängs till T-centralen.
  • Citybanan driftsätts.
  • Roslagsbanan byggs ut.
  • Tvärbanan till Kista blir av.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer