Av de totalt 24 000 fordon som dagligen trafikerar gatan kommer ungefär 4 000 nu att förbjudas åka där.
Dubbdäcksförbudet som infördes på Hornsgatan 2010 har förbättrat luftkvalitén rejält. Och farhågorna om att luften på intilliggande gator skulle försämras när bilister måste hitta alternativa resvägar har, i mätningar, motvisats.
Trafiknämnden i Stockholms stad har nu valt att använda sig av det nya klassificeringssystemet för miljö, i hopp om att luften ska förbättras ytterligare.
– Syftet med det är att få ordning på luften på Hornsgatan och egentligen hela Stockholm, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholm.
Mild vinter gör luften bättre
Enligt Miljöförvaltningens senaste mätningar uppnår luften på Hornsgatan redan idag den EU-lagstadgade luftkvalitetsnormen, men med liten marginal.
– Det här beror dels på att vi haft en väldigt mild vinter och att det varit blåsigt. Då vädras avgaserna ut på ett bättre sätt, säger Malin Täppefur, chef för SLB-analys på Miljöförvaltningen.
Hon pekar även på moderniseringen av fordonsflottan som en viktig faktor för luftkvaliteten.
– De moderna bilarna släpper ju ut mindre och många i Stockholm har råd att köpa en modernare bil.
Oppositionsborggarrådet Jan Valeskog (S) är dock skeptisk till miljözonens faktiskt inverkan på miljön.
– Experter som undersökt den här miljözonen har varnat för att den kan öka utsläppen eftersom folk övergår till bensindrivna bilar istället. Den stora utsläppsboven är de tunga fordonen och det är dessa vi måste fokusera på om vi ska få en mätbar hälsoeffekt.