För en dryg månad sedan hävde Trafikverket avtalet med huvudentreprenören för tunnelbygget vid Lovön. Foto: Fredrik Sandberg / TT

Trafikverket förlorade tvist om arbetsmiljön i Förbifart Stockholm

Publicerad

Arbetsmiljöverket krävde i januari i år att Trafikverkets arbetssätt med projektet Förbifart Stockholm skulle förbättras annars skulle det utgå ett vite på en miljon kronor. Men Trafikverket överklagade beslutet. Domen som nu fallit visar att Trafikverket visst är ansvarig för bristerna i arbetsmiljön.

Kritiken mot Trafikverket har bland annat gällt arbetsmiljön under arbetet med att förstärka berget i tunneln på Lovön, som är en del av projektet Förbifart Stockholm. Till exempel har montering av bergbultar skett manuellt istället för med maskiner trots att arbetarna riskerade att få belastningsskador.

Enligt Arbetsmiljöverket har entreprenörer sagt att Trafikverket, som är byggherre, inte velat förändra arbetssättet. Men det anser inte Trafikverket utan menar att det är entreprenörernas ansvar. Därför överklagade Trafikverket till förvaltningsrätten. Men nu dömer alltså Förvaltningsrätten till Arbetsmiljöverkets fördel.

– Även om en stor del av det arbetsrättsliga regelverket utgår från att arbetsgivaren ansvarar för arbetsmiljön har även byggherren ett ansvar för denna i samband med planeringen och projekteringen av arbetet. Detta ansvar upphör inte per automatik då arbetet påbörjats av entreprenörerna, säger chefsrådmannen Johan Lundmark.

– Arbetsmiljölagstiftning sträcker sig längre än när projektet drar igång. Om brister uppstår så måste arbetsgivare och byggherre vara beredda på att planera om, säger han.

Arbetsmiljöverket kommer nu att bedriva tillsyn och om inte arbetsmiljön uppfyller kraven kan det utgå vite.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer