Trots varning togs inte rulltrappan ur drift

Uppdaterad
Publicerad

Olyckan i rulltrappan vid tunnelbanestationen Östermalmstorg i februari, där en kvinna klämdes fast, hade kunnat förhindras av landstinget. Det enligt konsultrapporter som tidningen Ny Teknik tagit del av.

Den olycka som inträffade den 14 februari i år då ett steg i en rulltrappa gick sönder och en kvinna fastnade med benet så illa att hon var nära att mista det, hade kunnat förhindras. Rulltrappan som tillverkades på 60-talet av Asea stannade inte, trots säkerhetssystem, när trappan öppnade sig under kvinnan.

Kände till bristfälliga balkar

Tidningen Ny Teknik har studerat två konsultrapporter om olyckan som landstingets trafikförvaltning beställt – dels en teknisk utredning som företaget Dekra gjort samt en studie kring organisation och rutiner från Interfleet. Utredningarna visar, enligt Ny Teknik, att landstinget kände till att det fanns svaga balkar i rulltrappan och hade kunnat förhindra olyckan.

– Jag tycker inte att vi har brustit i ansvar eftersom vi beställde en utredning och i efterhand har vi åtgärdat alla de trapporna som hade felaktiga steg, säger Fredrik Cavalli Björkman, biträdande avdelningschef trafikförvaltningen.

Slog larm innan olyckan

Bland annat framkommer det att Dekra ska ha slagit larm om just den typen av rulltrappa bara en dryg vecka före olyckan inträffade, efter att ha undersökt en annan rulltrappa av samma modell vid Östermalmstorg. Dekra deklarerade att de var mycket oroade över resultaten då stegbalken snabbt havererar vid begränsad belastning. De rekommenderade därför att anläggningsansvariga skulle ta rulltrappor utformade med samma typ av stegben ur drift.

Ny Teknik rapporterar att ett möte hölls bara några dagar därpå på trafikförvaltningen, där det beslutades att med extra tillsyn ändå låta rulltrapporna vara i drift. Ett par dagar senare inträffade olyckan.

Fredrik Cavalli Björkman säger att de hade kunnat vara mer lyhörda.

– Det är alltid lätt att säga i efterhand vad man hade kunnat göra bättre, säger

Trappor åtgärdades

39 gamla Asea-trappor har efter olyckan fått extra balkar och sensorer som gör att om ett steg lossnar så kan det inte ramla rakt ner. Samtidigt slår nödstoppet till och stannar trappan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.