– När vi försökte få ut ett ”fara över-meddelande” så kom knapptryckningen lite för tätt inpå så det gick inte ut som det var tänkt. Vi försökte två gånger dessutom och misslyckades båda gångerna så det blev ett följdfel på grundfelet, säger Gunnar Bergström vid SOS Alarm.
LÄS MER: SOS Alarm: ”Mänskliga faktorn bakom felet”
Nu ska SOS Alarm ta fram tydligare rutiner för att få bättre kontroll. De ska även se över sina servrar som påfrestades rejält under fellarmet och dessutom ska de ändra systemet så att det blir svårare att skicka ut felaktiga Viktiga meddelanden till allmänheten, så kallade VMA.
– Vi måste ha en bättre kontroll över den testmiljö och de tester som vi genomför. Där ser vi återigen, även om vi arbetar med det hela tiden, att här fanns det en lucka som vi måste täta till nu, säger Gunnar Bergström.
Allmänheten behöver utbildas
Eftersom allmänheten visat sig ha bristande kunskap om VMA konstaterar SOS Alarm i rapporten att det finns ett behov för en informationskampanj för att utbilda om vad som gäller.
Rapporten lämnas över till myndigheten för samhällskydd och beredskap i dag.