Upplands Väsby hyllar inflygningsstoppet

Uppdaterad
Publicerad

Beslutet att göra det svårare för planen till Arlanda att flyga över Upplands Väsby togs emot med öppen famn av politiker och kommuninvånare. Men Stockholms handelskammare är kritiskt mot den befarade kapacitetssänkningen på Arlanda.

Efter år 2018 ska flygplan bli en ovanligare syn över Upplands Väsby, och framför allt ska de höras mindre. Då förbjuds inflygning över tätorten, förutom vid vissa väderförhållanden.

– Det är alltid bättre med mindre flyg, men jag blir inte störd i dag, säger Cathrine Svederud.

Arlandas miljötillstånd

– Det är hopplöst för de vi känner som bor kring centrum, så det här blir säkert bättre för Väsby, säger Olle Johansson.

Kommunstyrelsen i Upplands Väsby är nöjd med mark- och miljödomstolens dom efter en lång kamp mot flygbullret.

– Vi har varit oroliga för våra utvecklingsmöjligheter med bostadsbyggande och annat. Den här domen öppnar upp för en fortsatt utveckling och ett fortsatt bostadsbyggande i Väsby, säger kommunstyrelseordförande Per-Erik Kanström (M).

Minskad kapacitet

Men att flyga in runt Upplands Väsby kommer inte att vara tekniskt möjligt för många flygbolag enligt Swedavia. Och därför kan Arlandas kapacitet minska med upp till 40 procent. Stockholms handelskammare är kritiskt mot förbudet och menar att det kommer slå hårt mot näringslivet och Stockholms tillgänglighet internationellt.

– Det innebär att vi får svårare att få direktlinjer från Arlanda till olika delar av världen. Det innebär också med största sannolikhet att vi får inskränkningar för inrikesflyget, säger Anna Wersäll, näringspolitisk expert vid Stockholms handelskammare.

– Arlanda ska kunna ha tillräcklig kapacitet för att vi ska vara internationellt konkurrenskraftiga. Det är betydligt viktigare än att Upplands Väsby kan bygga några tusen lägenheter, fortsätter Anna Wersäll.

Swedavia ska överklaga

Kurvade inflygningar utförs på andra flygplatser i dag och en 40-procentig kapacitetsminskning är en överdrift från Swedavia, enligt Per-Erik Kanström.

– Det används i Oslo, Nice och i San Fransisco. Vi tycker att det borde gå att arbeta med en sådan lösning även på Arlanda. Och domstolen gör uppenbarligen samma bedömning, säger Per-Erik Kanström.

Swedavia ska nu överklaga mark- och miljödomstolens dom så än är det inte helt avgjort hur det blir med inflygningarna i framtiden.

– I rankningar där man jämför Stockholm med andra storstäder ligger vi otroligt bra till utom när det gäller internationella förbindelser. Det här är en jätteviktig fråga för Stockholm och för hela Sverige, säger Anna Wersäll.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Arlandas miljötillstånd

Mer i ämnet