Därför är elsparkcyklister de mest hatade i trafiken. Hör svaren i videon. Foto: Mattias Lodding/SVT

Starka känslor om elsparkcyklarna

Uppdaterad
Publicerad

De eldrivna sparkcyklarna, som låses upp med en app och kan lämnas nästan var som helst, fortsätter att väcka känslor. För vissa är de en stor tillgång medan andra rasar över deras framfart, och känslorna var starka när vi hade en chatt. Både rop på förbud och hyllningar hördes. Läs vad andra skrev i vår chatt.

Vad tycker du om elsparkcyklarna?

Pinnat inlägg

Tack för alla inlägg! De har fullkomligt rasat in hela dagen. Elsparkcyklarna väcker onekligen många känslor och debatten kommer att fortsätta framöver, men nu stänger vi den här chatten för idag.

Erik • Kritiken mot att folk kör på trottoaren är missriktad, när såg ni senast någon åka på trottoaren när det funnits en riktig cykelväg bredvid?

Problemet är att vi har städer vars vägnät prioriterar biltrafik, symptomet är att folk väljer trottoaren för att ej bli påkörd av en buss.

Alex • Jag tycker att det är okej att köra elspark om man anpassar sin placering och fart. Det känns som en större del av de som åker farligt kör i grupp och har därmed inte samma fokus på omgivningen.

Gunilla Petersson • Kör på trottoarer, ligger på trottoarerna överallt, farligt och en skambild, reglerna slappa. Kör fort. Måste ju gå att få ordning på. Hur svårt kan de va??

Myriam • Så skönt att befinna sig i stora städer som Paris, Toulouse (nästan lika stor som Stockholm), utan elsparkcycklar som tar plats på trottoarer, mitt i cykelbanor eller annan olämplig plats, störande för gående. Centrum av dessa städer känns så mkt lugnare, gågator är gågator och ingen risk att känna sig hotad medans man använder människan bästa verktyg, fötterna! Städerna ser renare ut!

Mickael Hermansson • Folk får väl flytta sig när man kommer på elspark. Annars blir dom påkörda.

Anton • Så länge skiten stannar i fjollträsk så bryr jag mig inte. Men kommer det en farande här borta flyttar jag mig inte, gör dåren en vurpa skrattar jag och går vidare

Axel • Det största problemet är att det är djungelns lag när det gäller parkering av elsparkcyklarna. Jag har i alla fall inte märkt av att de regleras på något sätt. Ge företagen som hyr ut dryga böter, annars får vi aldrig kontroll på detta.

Erik • Det bästa jag köpt

Moa • Det skulle fungera mycket bättre om det var tydligt vad som gäller och konsekvenser för de som inte följer regler. Nu körs de på gångvägae,cykelbanor, körvägar, trottoarer och många tycks tro att fart har förtur före fotgängare, vilket gör att folk blir irriterade. Företagen som hyr ut borde ha uppställningsplatser och få både per varje som inte parkerats där.

Micke • Sparkcyklarna är i sig ett bra tillskott i kollektivtrafiken, men det är som konstaterats användarna som missbrukar dem. Det borde inte vara svårt att stävja åtminstone oredan av lämnade cyklar genom att tvinga lämning till avsedda platser. Det funkade ju fint med de tidigare hyrcyklarna och de ställ som fanns. Sparkcyklarna har ju GPS med hygglig precision och borde ju kunna användas till att styra till lämning i cykelställ eller nya typer av ”P-rutor”. Och även till att omöjliggöra viss användning, som att köra mot trafiken som många gör. Varför inte nyttja tekniken fullt ut och att körstilen registreras och att bolagen via AI eller liknande kan analysera den för att själva ”bötfälla” tokarna i efterskott för missbruket.? Tekniken medger ju en del möjligheter, så varför inte använda den för att stävja ett eländigt beteende hos alltför många. Ska det funka måste alla bolag förstås tvingas till detta, så att det blir lika för alla. Stockholms Stad gör generellt för lite här tycker jag.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.