Problemen med vattenskotrar i centrala Stockholm har diskuterats under många år. Efter vattenskoterolyckan under midsommarhelgen, då en förare miste kontrollen och körde in i ett träd vid Karlbergskanalen, vill Liberalerna i Kungsholmens stadsdelsnämnd och flera av Stockholms kajakklubbar se ett lokalt förbud mot vattenskoter. Transportstyrelsen vill införa förarintyg för att köra vattenskoter.
– Att införa ett förarbevis har ingen effekt, det ser vi i Danmark, säger Joakim Ringvide vid Guppa.se som har 8 000 medlemmar och arrangerar bland annat vattenskotereskader.
Båtregister ska underlätta för sjöpolisen
För att komma tillrätta med dem som bryter mot sjölagen vill Joakim Ringvide se ett båtregister för alla båtar. En väl synlig sifferkombination på skoterns sida ska hjälpa sjöpolisen och kustbevakningen att hitta buskörarna.
– Då är det lätt att filma eller ta en bild och skicka vidare till polis eller kustbevakningen. Båtregistret ska skötas av respektive organisation så att det inte blir en skattefråga, säger Joakim Ringvide
”Utökat redaransvar”
Även ägaransvaret måste utökas anser Joakim Ringvide.
– Om man lånar ut sin skoter och någon kör oansvarigt så får ägaren ta straffet. Tillsammans med sifferkombinationen skulle det kunna vara lösningen på problemen med förare som inte sköter sig.
– Det är inte den stora massan som missköter sig. Det är en liten klick som bryter mot sjölagen, avslutar Joakim Ringvide.