”Österbron” sedd från Telegrafberget Foto: Yimby

Förslaget: Ny Österbro istället för tunnel

Uppdaterad
Publicerad

Att knyta ihop östra delarna av Stockholm, mellan Nacka och Djurgården har diskuterats i nästan 100 år. Förslagen har varvats mellan tunnel och bro men nu föreslår intresseorganisationen Yimby ett mellanting.

På 90-talet var planerna att lägga en sänktunnel under Saltsjön mellan Nacka och Djurgården, men det lades ner och broar har länge ansetts som för stort ingrepp i miljön på Djurgården.

Nu är frågan på tapeten igen genom Sverigeförhandlingen, regeringens initiativ som ska skapa bättre kollektivtrafik och fler bostäder. Där föreslås ännu en gång en tunnel som östlig förbindelse.

Östlig förbindelse i länet

”Helt andra möjligheter”

Men nu föreslår intresseorganisationen Yimby ett annat alternativ, en bro som är som en tunnel. De anser att deras lösning gör större samhällsnytta än tunnelalternativet genom att bättre koppla ihop flera kollektivtrafiklinjer och skapa fler bostäder samtidigt som den inte skulle förstöra Djurgården.

– En tunnel är bara till för bilar och trafik, en bro kan användas av gående och cyklister också, liksom av Tvärbanan. Man får helt andra möjligheter till konsekvenser i trafiken. Istället för att bara öka biltrafiken som man gör med motorvägar i en stad, så ökar det möjligheten till att cykla, gå och att ta kollektivtrafik. Och det ökar möjligheterna att bo i östra delarna av länet utan att ha bil, säger Gustav Svärd, talesperson på Yimby.

En bro i två plan

Förslaget går ut på att bygga en bro i två separerade plan. På övre plan tänker de sig att fotgängare, cyklister och spårvagn ska gå, och på nedre planet skulle biltrafiken kapslas in, så det blir som ”en tunnel i luften”.

Bron skulle gå mellan Bergs gård i Nacka och Hundudden på Gärdets ostligaste spets för att sedan försvinna ner i tunnlar på vardera sidan om bron.

”Det upprör säkert några”

Kommer inte er bro att påverka Nationalstadsparken?

– Den kommer att landa i Nationalstadsparken, ja, och därifrån ska gång-, cykel- och spårtrafik gå vidare ovan jord, men bilar gå rakt ner i en tunnel. Men det beror på hur man tolkar Nationalstadsparkslagen, som om inte ett grässtå får krökas eller som en park i staden. Och ja, en bro syns, och det upprör säkert några, men vi vill göra en vacker bro.

”Österbron” skulle ha en segelfri höjd på 50 meter och den nackdel Yimby själva ser är att de största kryssningsfartygen inte längre kan anlöpa Masthamnen. Bron skullle skapa nya utsiktsplatser i Stockholm och bidra till Stockholms silhuett, något som Yimby ser som en klar fördel.

Yimby är en intresseorganisation för stadsbyggande. Läs mer om hela förslaget här.

Östlig förbindelse

En östlig förbindelse utreds just nu av Trafikverket på uppdrag av Sverigeförhandlingen. Det handlar om en trafiktunnel under Saltsjön för väg-, buss- och spårtrafik som ska knyta ihop Södra och Norra länken. Det är en tunnel och inga broar som utreds.

Enligt Sverigeförhandlingen skulle tunneln vara bra inte bara för Nacka och Värmdö, utan även västra delen av Stockholm, Huddinge, Botkyrka, Sollentuna och Järfälla skulle vinna på det indirekt genom att trafiken avlastas.

Långvarig diskussion

En östlig förbindelse har diskuterats i över 100 år, problem har bland andra varit kostnader för tunnlar och påverkan på Djurgården. På 90-talet kallades den Österleden och föreslogs som en sänktunnel, men skulle ha inneburit stora ingrepp i Nationalstadsparken.

Sverigeförhandlingen är tillsatt av regeringen och har som uppdrag att se till att höghastighetsjärnvägar byggs, öka kollektivtrafiken, förbättra tillgängligheten och öka bostadsbyggandet i storstäderna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Östlig förbindelse i länet

Mer i ämnet