Christer Åkerlund, trafikingenjör på Uppsala kommun. Foto: SVTVisa alla (2)
Visa alla (2)

Läs hela chatten med Uppsalas trafikexpert Christer

Publicerad

Har du tröttnat på bilisterna som kör för fort på vägen där du bor, eller borde det egentligen vara väjningsplikt i den där korsningen? Under torsdagen kunde SVT:s läsare chatta med Uppsala kommuns trafikexpert Christer Åkerlund.

SVT rapporterade · Chatta med Uppsala kommuns trafikexpert

Tack för alla frågor som ni skickat in! Intresset från er var stort, ni har skickat in över 50 frågor till Christer, ungefär hälften av frågorna hann med att få svar. Roligt att så många var engagerade i frågan! Nu avslutar vi chatten och tackar Christer för att han tog sig tid!
/Karolina Schützer Nelander, reporter på SVT Uppsala
10.10
Har du synpunkter på lokala trafikregler – eller vill du bara veta mer om hur kommunen planerar trafikflödena i Uppsala? Chatta med Uppsala kommuns trafikexpert Christer Åkerlund klockan 10:00.
10.16
Vilka riktlinjer och åtgärder är det som har möjliggjort att Uppsala blivit en så framstående cykelstad?
10.19
Varför är det farthinder på vaksalagatan för? Förstör ju flödena.
Hej A!
Det beror på att vi har att öka trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter som behöver korsa gatan. Farthindren som ligger i anslutning till övergångsställena har alltså i syftet att sänka hastigheten på biltrafiken. Ju lägre hastighet på biltrafiken ju större chans att en oskyddad trafikant klarar sig oskadd eller med en lindrig skada. Målsättningen är att bilföraren ska hålla högst 30 km/h vid övergångsställen. 
10.19
Finns det planer på att stänga ner några gator för bilar till förmån för cyklister?
Hej Kevin!
Inte för närvarande. 
10.19
Omfattande vägarbeten längs Vaksalaskolan, kommer det öppnas för dubbdäck på Kungsgatan för stt avlasta trafiksituationen under tiden?
10.19
Hej,
Jag undrar varför man får köra bil på Dragarbrunnsgatan. Massa risker!
Hej Kicki!
Dragarbrunnsgatan är till stora delar reglerat som gångfartsområde som, bland annat, innebär att fordon ska köra i gångfart och fordon har väjningsplikt mot gångtrafikanter. Utmed Dragarbrunnsgatan finns det många näringsidkare som har leveransbehov, sophämtning och dessutom finns det flera bilgarage utmed sträckan.   
10.22
Hej Johan!
Att Uppsala kommun fått utmärkelsen Sveriges bästa cykelstad i år är väldigt kul! Vi har helt enkelt arbetat systematiskt med cykelfrågorna, byggt nya cykelbanor, förbättrat befintliga cykelbanor, förbättrat vinterväghållningen på cykelbanor m.m. Målsättningen är att fler ska välja att cykla eftersom det finns miljövinster med ökad cykling, även folkhälsovinster.
10.24
Jag undrar om jag får ställa ut egna tillexemepl blommlådor på gatan där vi bor för att få bilarna att köra långsammare? Vi bor i Gamla Uppsala i villaområde där bilarna kör för fort ibland. Otäckt med barnen.
Hej!
Som boende i ett bostadsområde kan man ansöka om tillstånd att få ställa ut blomlådor. På kommunens hemsida www.uppsala.se finns mer information om vad som gäller för att få tillstånd.
10.24
Hur ska man skydda gångtrafikanter mot snabbgående cyklister . I innerstan på gåfartszoner typ Dragarbrunnsgatan och vretgränd
På den biten som är skyltad cykelbana och gåfart? Vilken hastighet gäller där

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer