21 500 nya bostäder, totalt omkring 50 000 som bor i den nya stadsdelen i Bergsbrunnaområdet som är det största inslaget i det så kallade Uppsalapaketet.
Uppsala kommun har en tydlig vision om hur de som ska bo där reser till och från sina arbeten, skolor och fritidsaktiviteter. Kollektivt, med buss eller spårvagn. Eller så går eller cyklar. Åtta av tio resor sker på andra sätt än med bil.
”Handlar om mer”
Men Riksförbundet M, mer känt som Motormännen som var namnet på bilisternas egen intresseorganisation fram till nyligen, ser problem. Framförallt får barnfamiljerna svårt att få livspusslet att gå ihop.
– Livet handlar om så mycket mer än att bara ta sig till och från arbetet, säger Caroline Drabe, vd för Riksförbundet M.
Dessutom pekar man på att bilarna kommer att ha mindre negativ klimatpåverkan 2050 när den nya stadsdelen beräknas så klar, och framförallt drivas med el.
Politiker försvarar planerna
– Det handlar också om trängselproblematik, hur vi använder vårt gaturum, trafiksäkerhet och ett barnperspektiv, säger Erik Pelling (S), ordförande i kommunstyrelsen.
I klippet berättar Caroline Drabe och Erik Pelling mer om varför de inte är överens om framtidens bilism.