Patrik Allinger, kommunikationsansvarig Citymail. Foto: SVT

Citymail: ”Vi kan komma att ge ersättning”

Uppdaterad
Publicerad

20 procent av mottagarna har saknat sin post sedan december. Nu öppnar det ansvariga bolaget Citymail för ersättning till de drabbade.

Generellt ger Citymail ingen ersättning till postmottagare som inte fått sin post i tid. Men efter det stora poststrul som nu drabbat i stora delar av Uppsala under december och januari har bolaget ett nytt besked.

– Vi uppmanar mottagare som anser sig ha rimliga skadeståndskrav att höra av sig till oss. Sedan gör vi en utredning och bedömer från fall till fall om det är skäl för ersättning i någon goodwillform, säger Patrik Allinger, kommunikationsansvarig vid Citymail.

”Nästan i kapp”

Bolaget gör bedömningen att cirka 20 procent av mottagarna i Uppsala inte fått sin post i tid. Och cirka 10 procent ligger fortfarande efter.

– Vi är nästan i kapp men har en bit kvar till att var i fas överallt, säger Patrik Allinger.

Orsaken bakom strulet ska ha varit en omorganisation i samband med att tre Citymail-kontor slogs ihop till ett samtidigt som bolaget fick ett större sjukdomsbortfall bland personalen än väntat.

– Vi lyckades inte täcka upp helt enkelt. Men nu är vi på banan snart igen, säger Patrik Allinger.

Granskas

Efter strulet har Post- och telestyrelsen inlett en granskning av bolaget.

– De är välkomna, säger Patrik Allinger.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.