Det visar en rapport från Uppsala Handelskammare som pekar ut sex områden för nybyggen längs järnvägssträckan.
– De största tillväxthindren i både Uppsala- och Stockholmsregionen är bristen på bostäder och behovet av bättre kommunikationer. Med fyra spår, nya stationslägen och 100.000 nya bostäder stärker vi hela Sveriges tillväxt och attraktivitet. Detta är en nationell angelägenhet, säger Göran Brocknäs, regionchef vid Handelskammaren i Uppsala.
”Det är realistiskt”
Trafikverket räknar med att ha ett första steg i planeringen av järnvägssträckans framtid klar under årets slut. Då presenterar man en utredning över vilka åtgärder som kan bli aktuella på sträckan.
Enligt Ylva Gustafsson Höjer, enhetschef på Trafikverket, är Handelskammarens vision inte utopisk.
– Jag tror att det är realistiskt men samhällsutvecklingen är långt mer komplex än att bara bygga spår, det behövs ett paket av åtgärder, säger hon.
I dag finns inga pengar avsatta för en spårutbyggnad söder om Uppsala, men sträckan är utpekad som bristobjekt i den nationella planen.
– Förr eller senare behövs de här spåren, säger Ylva Gustafsson Höjer.