Med hjälp av pekplattor kan barn höra böcker på sitt andra modersmål, kommunicera med barn på andra förskolor och använda pedagogiska appar.
– Min studie visar att ett aktivt arbete med pekplattor inom förskolan är bra för kommunikationen för alla barn, särskilt de yngre som inte har lärt sig att tala och läsa. För barn som inte har svenska som modersmål kan plattorna vara extra viktiga, eftersom de har svårt att få hjälp av svenskspråkig personal, säger Petra Petersen, forskare vid Uppsala universitet.
Betydelsefullt för alla barn
Eftersom kommunikationen med pekplattor bygger på bilder och inte att man kan läsa eller skriva har de pedagogisk betydelse för alla barn, oavsett språk. Barnens beroende av vuxna kan minskas. Samtidigt skapas möjligheter för barnens egen kreativitet.
– Det handlar inte om att barn ska sitta ensamma med pekplattan för att spara in på personal, utan om att de ska få arbeta självständigt och fokusera på vad de vill göra, istället för att behöva en vuxen som förklarar hur det ska göra. Apparna måste förstås väljas med omsorg och understödja lärandet, säger Petra Petersen.