Therez Almerfors (M) vill behålla bilarna i city – Rickard Malmström (MP) tror att folk kommer att börja gå, cykla eller ta busssen. Foto: Mats Hedström/SVT

Personbilar kan förbjudas använda Kungsgatan för genomfart

Uppdaterad
Publicerad

Minoritetsstyret i Uppsala vill ha bort genomfartstrafiken med personbilar på Kungsgatan med början nästa år. Samtidigt vill man ge dispens för regionbussar – som är värre miljöbovar.
– Att tillåta de smutsigaste bussarna, och sedan säga till bilarna att de inte får köra här, det tycker vi är fel väg att gå, säger Therez Almerfors (M).

Det blåser upp till politisk strid om personbilstrafiken på Kungsgatan i Uppsala.

Under sammanträdet i gatu- och samhällsmiljönämnden förra veckan beslutade styrande MP, S och L om att ta fram ett underlag för att stänga Kungsgatan för genomfartstrafik.

Bara bilar som har ett ärende i city samt regionbussar ska få köra på Kungsgatan. Regionbussarna får av nämnden dispens från de strängare utsläppskraven för bussar som snart träder i kraft.

Bilar får stryka på foten för bussar

I praktiken skulle de värsta miljöbovarna fortsätta att bidra till den ökänt dåliga luftkvaliteten på Kungsgatan medan de mindre utsläppande personbilarna måste ta sig fram på andra vägar.

Bakgrunden är att utsläppen på Kungsgatan måste ned för att inte fortsätta att bryta mot miljönormerna.

Men att styret i kommunen inte vill tvinga Region Uppsala att upphandla miljövänligare bussar innan avtalet för de nuvarande går ut 2022.

– Då återstår bara bilarna, konstaterar Rickard Malmström (MP).

– Alla de människor som tar sig den här vägen i dag – var ska de ta sig imorgon? Och hur påverkar det Väderkvarnsgatan, Vaksalagatan, Sysslomansgatan? frågar sig Therez Almerfors (M).

Det slutliga beslutet fattas i kommunfullmäktige i höst.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer