En tryggare miljö för Uppsalaborna samtidigt som känsliga miljöer skyddas. Så tänker styret i kommunen som nu klubbat ett lastbilsfritt centrum, förutom mellan klockan 06.00 och 11.00.
– Vi vill öka allas rörlighet i centrum och begränsa antalet tunga fordon, säger Rickard Malmström (MP), ordf i Gatu- och samhällsmiljönämnden som nyligen klubbbade beslutet att strypa lastbilstrafiken.
”Tajt”
Tanken är att koncentrera allas varuleveranser till förmiddagar så att resterande dag inte störs av tunga fordon.
– Det kommer att bli tajt när alla ska in på samma tid. Det är redan trångt som det är, säger Johan Persson, distributör som dagligen kör inne i Uppsala.
Han tror också att butiker och näringsidkare utanför staden riskerar att nedprioriteras.
– Om vi bara får leverera i city på förmiddagen så måste vi ju pussla om resten till eftermiddagar. Det löser vi säkert men det är en farhåga jag ser spontant.
Alternativa leveranser
Men Rickard Malmström (MP) ser förändringen som nödvändig.
– Vid alla förändringar blir det något som kommer lite i kläm. Men tanken är att det här snabbar på utvecklingen av alternativa leveranssätt. Kan man leverera med mindre fordon? Cykelbud? Vi ser det här i ett led att få branschen att hitta nya lösningar samtidigt som vi får en mycket trevligare stadsmiljö, säger han.
Förändringarna kommer att börja gälla våren 2020.