Trafikverkets föreskrifter säger att momentet landsvägskörning ska kontrolleras mellan 10 och 20 minuter. Det handlar om att den som kör upp ska visa upp trafiksäkra vänster- och högersvängar, avståndsbedömning, samspel med andra trafikanter, acceleration, hantera fordonet i högre hastigheter med mera.
Där de svåra olyckorna händer
Och det är just för att hinna med att kontrollera allt det här – alltså viktiga förutsättningar för att kunna köra trafiksäkert med det rosa kortet – som tidsspannet ligger där det ligger, förklarar Christer Ardenstedt, verksamhetsutvecklare vid Trafikverket. Han skärper tonen och utvecklar:
Inspektörerna hinner inte med
Inspektörerna har svårt att hinna med. Våra stickprov fortsätter och det ser inte bra ut. Vad säger inspektörerna själva?
Svårt att komma ut på landsväg
Och anledningarna till att inspektörerna genar under uppkörningarna är flera:
Slog larm i ett brev
Redan för ett år sedan slog Uppsalainspektörerna larm om situationen. Ändå har ingenting gjorts. Personalen uttrycker oro för sin hälsa.
Brevet skickades till högsta ledningen efter att medarbetarna på kontoret inte känt att de fick någon respons av närmsta chefen. I ett andra brev skriver de att de vänder sig till högsta ledningen som en sista utväg.
Här ser du hela SVT:s granskning av Trafikverkets slarv med förarproven:
Har du egna erfarenheter av slarv vid uppkörningar? Tipsa oss: uppsala@svt.se