Det stora problemet är den ton man väljer att ha, säger Hyresgästföreningens regionchef Johan Pelling. Foto: Hyresgästföreningen/SVT

Hyresgästföreningen: Heimstaden skickar bluffakturor

Uppdaterad
Publicerad

Lurendrejeri. Bluffakturor. Hyresgästföreningen går till hårt angrepp mot hyresvärden Heimstaden som skickat ut fakturor med höjd hyra – trots att förhandlingarna strandat.

– De spelar på de boendes rädsla över att förlora sin bostad, säger Johan Pelling på Hyresgästföreningen.

Efter att förhandlingarna bröt samman förra veckan mellan Heimstaden och Hyresgästföreningen bestämde sig hyresvärden för att på egen hand höja hyran och skicka ut avier med den nya hyran till de boende i Flogsta. Nu går Hyresgästföreningen Aros-Gävles regionchef Johan Pelling till hårt angrepp mot Heimstaden, som han menar har skickat ut bluffakturor.

– De har valt att kringgå modellen med förhandlade hyror, vilket är en del av konsumentskyddet. Det stora problemet är den ton man väljer att ha, säger regionchefen som fått information om att flera hyresgäster redan betalat fakturan med det höjda hyresbeloppet.

Studentbostäderna i Flogsta

Läs mer: Så säger hyresgästerna själva

”Inte vågar göra något annat”

– När det kommer en faktura är det vanligt att personer känner sig tvingade att betala eftersom man tror att man annars kan bli utsatt för repressalier. Rädsla över att förlora sin bostad är en stor osäkerhetsfaktor som gör att man betalar för att man inte vågar annat, säger Johan Pelling.

Samtidigt menar regionchefen att de personer som har betalat inte har bundit sig till den höjda hyran framöver.

– Om man betalar enstaka hyror är inte det tillräckligt för att man ska bli bunden.

I den facebookgrupp som de boende i Flogsta höghus har uttrycker många sitt missnöje över den nya hyran, och flera har gjort klart att de inte tänker betala. Som SVT Nyheter Uppsala tidigare rapporterat om fanns det redan innan förhandlingarna strandade ett stort missnöje med Heimstaden bland studenterna.

Heimstaden: Vi måste höja hyran

Pontus Rode är senior investment manager på Heimstaden och den som skött hyresförhandlingen för bostadsbolagets räkning. Han håller inte med om att de har skött situationen på ett dåligt sätt.

– Vi måste höja hyrorna för att klara våra kostnader. Det vi har gjort är satt upp lappar i trapphusen och bifogat samma information till de hyresavier som gått ut.

Heimstaden har fått kritik för att den informationen som getts i samband med hyreshöjningen kan upplevas som hotfull, eftersom de skriver att den som inte betalar kommer att tas till hyresnämnden.

Vad tänker du kring den kritiken?

– Om jag var hyresgäst då skulle jag vilja veta att vi kommer ta saken till hyresnämnden, jag skulle inte vilja att det kom som en överraskning sen.

Pontus Rode på Heimstaden håller inte alls med om Hyresgästföreningens kritik, han menar snarare att de är den andra parten som betett sig oseriöst. Foto: Heimstaden/SVT

”Ingen lysande affär”

Hyresgästföreningen menar att ert yrkande på hyreshöjning är alldeles för högt, vad säger du om det?

– Vi har räknat på våra ökade kostnader och vi har inte hört några argument från Hyresgästföreningen som säger att de beräkningarna inte stämmer.

Men de menar att Heimstaden går med vinst?

– Det är bolaget nationellt, och det är inte relevant. Vi måste se till den delen av Heimstaden som äger fastigheterna i Flogsta. Och där kan jag säga att det inte är någon lysande affär.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Studentbostäderna i Flogsta

Mer i ämnet