Älgen är det vanligaste djuret som bli påkört, men även rådjur drabbas. Foto: TT/SVT

Järnvägen får viltstängsel – med djurpassage

Uppdaterad
Publicerad

Viltolyckorna längs järnvägen ökar i Sverige. I ett forskningsprojekt som Trafikverket tagit fram ska man prova att sätta viltstängsel med djurpassager längs järnvägen.

Det är tyst och stillsamt längs järnvägsspåren vid Grillby och till synes ofarligt måhända, ända till tåget kommer farande i hög fart.

På sträckan mellan Enköping och Grillby passerar runt 140 tåg per dygn och är en mycket olycksdrabbad järnvägssträcka, vad viltolyckor beträffar. Här vill Trafikverket uppföra totalt närmare sju kilometer viltstängsel.

– Har man otur kan det bli en akut inbromsning som ger skador både på räls och på hjul som då kan behöva svarvas om, säger Per Högner, projektledare vid Trafikverket.

En miljon per olycka

Mest är det älgar som blir påkörda, men även rådjur drabbas. Kostnaden för en olycka med till exempel en älg uppskattas till en miljon kronor, enligt SJ:s skadestatistik.

Fyra olika djurövergångar ska testas. Här är en illustration av en övergång. Foto: Illustration Lars Jäderberg

– Det som kostar är till exempel reparationer av loken, saneringskostnader av vagnar och ut efter banan och kundförseningskostnader. Det blir väldigt många ringar på vattnet, säger Per Högner.

Olika djurpassager testas

Sträckan Enköping-Grillby blir en av fem teststräckor i Sverige. Men att sätta upp viltstängsel är inte oproblematiskt. Därför planerar Trafikverket att testa fyra olika sorters djurpassager på sträckan. Passager där även människor ska kunna passera.

– Vi vill ha så lite påverkan på naturen, både för djurens skull men även för till exempel jakt och rekreation, säger projektledaren.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.