Kön ringlar sig lång utanför myndigheternas servicekontor inne i centrala Uppsala vid lunchtid på onsdagen. Det var under sommaren som man märkte att antalet besökare ökade och fick då vidta särskilda åtgärder.
– Vi har så pass många besökare att de inte ryms inne i lokalen. Det påverkar vår arbetsmiljö och kundernas säkerhet. Så av dessa skäl så valde vi att ha en väktare som tar in människor. Men jag kan förstå att det är lite exceptionellt att se den här kön, säger Tina Nitz, sektionschef för servicekontoren i Uppsala.
Avdelning stängde
Skatteverket, Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten är dom tre myndigheter som huserar inne i byggnaden. Mellan åtta och tio personer arbetar med handläggning av ärenden för myndigheterna.
Köbildningen började strax före sommaren, något som sektionschefen Tina Nitz, tror kan bero på att en avdelning för ID-kort tillfälligt stängdes.
– Vi hade precis genomgått ett leverantörsbyte som tyvärr ledde till att ID-kort avdelningen stängde, så då fick flera komma tillbaka senare.
Har ni sett över någon annan lösning än väktare?
– Vi har inte så mycket varianter, vi kan inte öppna upp för mer än dom avdelningar vi har. Det vi har gjort är att vi resursförstärkt genom att ha plockat in alla våra sommarvikarier på timmar, vi har gjort vad vi har kunnat, säger Tina Nitz.
Uppmanar: Gör ärenden digitalt
Hur länge till man kommer ha väktaren på plats kan hon inte säga, men så länge besökarna fortsätter strömma till, berättar hon. Man försöker också uppmana och informera kunder som köar att man kan göra vissa ärenden digitalt hemifrån.
Hur är stämningen i kön?
– Med tanke på hur många de är så är den god, sen är det ju vissa som är jättearga. Jag kan ju inget annat än tycka det är tråkigt. På sikt så vinner våra kunder då det blir betydligt trevligare för dom därinne, säger Tina Nitz.