Lisbeth Bodén barn- och utbildningschef Foto: SVT

Kommunen klättrar – men tvivlar på rankingen

Publicerad

Länets kommunala skolor hamnar alla långt ner i Lärarförbundets skolranking, som får kritik från flera håll i länet. Förbundet tycker att mätningen visar på en utsatthet bland lärarna.

Östhammar har klättrat mest bland länets kommuner i rankingen, men är trots detta långt ner i listan på en 198:e plats. I länet toppar kommunen resultatet för friska lärare.

– Det är klart att friska lärare är en bra parameter, då det visar att vi har en bra arbetsmiljö. Men vi har fortfarande lika dåliga meritvärden som tidigare, så även om vi har klättrat i rankingen betyder ju det att vi har stått still medan andra kanske har försämrat sitt värde, säger barn- och utbildningschefen Lisbeth Bodén.

Missvisande

Lärartätheten har sjunkit i kommunen.

– Det beror på att vi inte får tag på legitimerade lärare, säger barn- och utbildningschefen.

Hur träffsäker tycker du rankingen är?

– För att förändra tar jag inte den här rankingen på så stort allvar. Däremot kan man plocka ut vissa parametrar som är intressanta, som exempelvis meritvärdet och att vi får ut elever från gymnasiet som är behöriga till högskolan.

Caroline Hoffstedt (S), ordförande i utbildningsnämnden i Uppsala kommun, tycker att resultatet av kommunens klättring till en 172:a plats är missvisande.

Caroline Hoffstedt (S) Foto: SVT

– Vi har ökat men lärartätheten är försämrad. Därför tycker jag att man missar de viktiga detaljerna för att vi långsiktigt ska kunna förbättra skolans resultat och elevernas resultat, säger ordföranden.

”Oacceptabelt”

Louise Plobeck är ordförande i Lärarförbundet Uppsala. Hon håller med om att parametrarna är många, samtidigt som varje enskild del kan vara mer intressant att analysera istället för det totala resultatet. Ordföranden tycker att rankingen visar på en utsatthet bland lärarna.

– I Uppsala har vi rasat i statistiken över friska lärare, och nu utbildningsförvaltningen klubbat igenom nya lönekriterier som går ut på att vi ska undervisa ännu fler elever. Det betyder att vi får mindre tid att förbereda och är oacceptabelt ur ett arbetsbelastningsperspektiv, säger Louise Plobeck.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.