En av dem som känner sig lurade är Börje Andersson, i kvällens Plus berättar han om hur ett av företagen ringt och erbjudit sig att ändra hans elavtal. När företaget först hörde av sig förstod han inte vad det handlade om, och resultatet blev att företaget ändrade hans elavtal, trots att han inte godkänt ändringen.
– Jag brydde mig inte så mycket om det där, de fick prata på. Men sen kom det papper på att jag hade godkänt ändringen. Men det hade jag inte en aning om förrän jag fick meddelandet, berättar han i kvällens avsnitt av Plus.
I programmet spelar Plus upp telefonsamtalet mellan Börje och telefonbolaget. Börje berättar att det var svårt att förstå vad samtalet handlade om.
– Oavsett vad jag sa så blev det till deras fördel, de är ju så himla skickliga på att intervjua, där blev man ju lurad, vare sig man vill det eller inte.
Läs mer: Hör telefonförsäljarna lura äldre
Konsumentvägledning
Det är många som har hört av sig till kommunens konsumentvägledning för att få hjälp att bestrida avtalen.
– Jag ser det som ett stort problem här i Östhammars kommun, bara i vår lilla kommun är det sexton drabbade konsumenter. Flera av dem har dessutom blivit drabbade av flera företag, säger Maj Strandberg, konsumentvägledare på Östhammars kommun till Plus.
Mer om hur företagen har lurat äldre ser du i kvällens avsnitt av Plus klockan 21.00 på SVT1.