Mat som inte ser aptitlig ut. Mat som tar slut. En vegetarisk kost som inte är barnvänlig. Det är några problem som lyfts fram i det brev som två elever i femman, Sigrid Liljas och Justine Hellman, skickat till Uppsala kommun.
– Vi har försökt prata med matrektorn här på skolan, men kände inte att vi fick så stor respons. På en lektion fick vi veta att man kan skriva in till kommunen om man är missnöjd med något och det gjorde vi, säger Sigrid Liljas.
Ni skriver i brevet att ni talar för halva skolan, hur kan ni veta det?
– Jag kan inte veta säkert, men vi har gjort namninsamlingar. Det är inte bara en eller två som vill se en förbättring – det är många.
Föräldrar oroliga
Flera föräldrar i Björklinge som SVT har varit i kontakt med bekräftar bilden att det matsituationen inte är optimal.
– Jag märker ju på vårt barn när han har ätit två paprikabitar, säger en förälder.
– Vi serverar cirka 45 000 måltider/dag och det är inte helt lätt att tillgodose alla då smak och tycke ofta är olika, säger Anders Sundin, chef för måltidsservice i Uppsala kommun.
– Men för oss är det viktigt att få in förslag, frågor och eventuella klagomål från elever för att just kunna föra en dialog.
Dåligt med respons
Men trots att det har gått över en månad sedan brevet skickades in till kommunen har eleverna inte fått något svar. Ansvariga har haft svårt att hitta det, trots att brevet är diariefört.
– Responsen har varit sådär, tycker jag. Klart att jag hoppas att det ska bli bättre, men har inte så stora förhoppningar, säger Sigrid Liljas.
Men kan du ha en förståelse för att det inte är så lätt att göra alla nöjda?
– Klart att vi inte kan ha orimliga krav, men på något sätt bör skolan gå oss till mötes. Maten är viktig för att vi ska orka, och nå våra mål.
Klippet: Eleverna kritiska – så svarar kommunen.