”Det blir som en kickstart på dagen” Hör eleverna berätta om vad de tycker om att börja skoldagen med morgongympa. Foto: SVT

Uppsalaelever kickstartar skoldagen med gympa

På Uppsala enskilda skola, börjar lärarna varje morgon med att ta med eleverna ut på skolgården för att hålla ett gympapass. Det för att få barnen att röra på sig mer, som också gett effekt i hur eleverna presterar i skolan.
– Man blir pigg och sitter inte inne i klassrummet och är jättetrött, berättar eleven Malte.

Skolan har sedan några år tillbaka haft hälsoinriktade aktiviteter främst riktat mot personalgruppen. Men nu ville man även försöka sig på eleverna, berättar rektorn Malin Olsson.

Rektorn Malin Olsson tillsammans med klassläraren Lena Helmersson. Foto: SVT

– Det blev ett initiativ efter idrottsgalan på SVT där en skola i Härnösand vann pris för sin morgongymnastik just för att få fler barn och ungdomar att röra på sig.

Tidigare studier och forskning har visat på att det finns samband mellan fysisk aktivitet och hur man presterar i skolan. Till exempel de barn och ungdomar som rör på sig, utöver skolidrotten, lär sig snabbare och får bättre resultat i skolan.

Något som också märkts av på Uppsala enskilda skola.

– De är mera alerta att komma igång på en gång. Inte det här med att finna sig tillrätta i skolbänken, berättar klassläraren Lena Helmersson.

I klippet ovan hör ni eleverna berätta om vad de tycker om morgongympan.

Fysisk aktivitet för barn och unga

Visa
  • Den nordiska rekommendationen för fysisk aktivitet för barn och unga lyder: ”Minst 60 minuters fysisk aktivitet per dag, både med måttlig och hög intensitet. Aktiviteterna kan sannolikt delas upp i kortare intervaller under dagen och bör vara av olika slag”.
  • Barn 0-5 år
    Daglig fysisk aktivitet ska uppmuntras och underlättas och endast i undantagsfall begränsas.
  • Barn och unga 6-18 år
    Alla barn och ungdomar skall uppmuntras till daglig fysisk aktivitet. Hälsovinster uppnås vid sammanlagt minst 60 minuters fysisk aktivitet per dag.
  • Aktiviteter som innebär en markant ökning av puls och andning (hög intensitet) bör ingå minst 3 ggr/vecka.
  • Bör vara av främst aerob karaktär och intensiteten måttlig till hög
  • Större hälsovinster om dosen ökas.

Källa: Folkhälsomyndigheten och FYSS.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer