– Sträckan är ovärderlig för oss. Vi kan nu åka trafiksäkert och snabbt mellan Gimo och Uppsala. Det vi längtar efter nu är att få ordning på den sista etappen vad det gäller finansiering, planering och projektering, säger Jacob Spangenberg (C), ordförande i kommunstyrelsen i Östhammar.
Med den nya sträckan vill kommunen satsa på fler bostäder.
– När staten finansierar infrastruktur så finns det starka förväntningar på att kommunerna ska matcha det med nya bostäder. Vår tanke är att göra det med 3000 nya bostäder från Skoby i väster och Öregrund i öster under en tioårsperiod, säger ordföranden.
”Självklart ska det byggas”
Tidigaste byggstart för den kommande sträckan skulle vara efter ett par år, enligt regionrådet Bertil Kinnunen (S).
– Just nu håller vi på med att ta fram den nya länstransportplanen. Vi har precis fått in remissvar och ska jobba vidare med den. Men självklart ska det byggas hela vägen till Börstil, säger regionrådet.
24 busshållplatser har rustats upp längs sträckan och det har byggts anslutande gång- och cykelvägar.
Beslut om den sista sträckan ska tas i den kommande Region Uppsalas kommande länstransportplan. Preliminära beräkningar gör gällande att den sista sträckan kommer att kosta 260 miljoner kronor.