I Lårstaviken två mil sydväst om Uppsala tronar Wiks slott som från början var en medeltida försvarsborg. Området är ganska öde för tillfället, bland annat eftersom pandemin hindrar konferenser. Men redan innan det skedde hade regionen påbörjat arbetet med att utveckla varumärket Wik.
– Det är ett fantastiskt kulturarv vi har, som vi vill tillgängliggöra för de som bor och verkar i regionen, säger Cecilia Linder (M) som är kulturnämndens ordförande.
Tar fram en varumärkesplattform
Både Wiks slott hotell och konferens samt Wiks folkhögskola ligger under kulturnämndens vingar. Förra året gav regionfullmäktige kulturnämnden i uppdrag att ta fram en varumärkesplattform. En anställd på regionen har jobbat enbart med detta under en period av fyra månader och deltid i drygt ett halvår.
En konsultfirma har också anlitats för att utreda vilken drift som är bäst ur affärsmässig vinkel. Det resulterade i en rapport och en nota på 370 000 kronor. Pengar som Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt vid Uppsala universitet, menar har kastats i sjön.
– Det är pengar som man till exempel har kunnat lagt till hälso- och sjukvården eller kulturell verksamhet, säger han.
”Förakt för demokratin”
Olle Lundin menar att en region aldrig kan bedriva hotell- och konferensverksamhet eftersom det strider mot kommunallagen.
– Det är också ett förakt för demokratin. Man accepterar inte systemet, säger han.
Tillsynsmyndighet i det här fallet är Konkurrensverket, men för att de ska kunna ”klippa till” som Olle Lundin uttrycker det, måste de kunna påvisa en marknadsstörning.
Cecilia Linder (M) menar att slottet är unikt och därmed inte konkurrerar med andra anläggningar.
– Vi valde att göra en utredning i början av året för att se om det finns intresse för externa att driva. Mitt i pandemin gör det inte det, men vi får se om vi kan göra ett omtag på det senare, säger hon.