Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Uppsalabon Nick Roozban tycker det är ”bisarrt” att Etraveli fått 20 miljoner i coronastöd. Claes Tellman på Etraveli kan förstå att kunderna ”bara tänker på att få sina pengar tillbaka”. Foto: SVT/MontageVisa alla (2)
Visa alla (2)

Kunder rasar mot resebolag – får 20 miljoner i coronastöd

Uppdaterad
Publicerad

Mitt i centrala Uppsala sitter ett okänt bolag som omsätter mångmiljonbelopp och har kunder över hela världen. Resebyrån Etraveli Group AB har fått omkring 20 miljoner kronor i omställningsstöd – samtidigt som hundratals kunder känner sig lurade på pengar. Men företaget själva skjuter ifrån sig ansvaret.

– I första hand är det ju flygbolagen som måste skicka pengarna, säger presstalespersonen Claes Tellman.

Har du någon gång jämfört priser på flygresor och slussats vidare till en hemsida där du erbjuds köpa resan till billigast möjliga pris? Chansen är stor att du hamnat hos något av Etraveli Group AB:s varumärken. Företaget säljer flygbiljetter under en lång rad olika namn – Flygresor.se, Supersavertravel, Seat24, Travelpartner, Budjet, Gotogate, Flygvaruhuset, Svenska resegruppen med flera. Bolaget omsatte över 900 miljoner under 2019, och resultatet landade på cirka 165 miljoner.

”De tog mina pengar”

Efter ett tufft år för resebranschen har Etraveli fått drygt en fjärdedel av det ekonomiska stöd som gått till samtliga företag i Uppsala län under coronakrisen.

– Det tycker jag är hemskt eftersom de tog mina pengar. Det låter helt bisarrt i mina öron, säger Uppsalabon Nick Roozban.

Han skulle resa till Schweiz för ett halvår sedan men fick istället en voucher av Etraveli när resan behövde bokas om.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Etraveli höll inte vad de lovade – Nick fick aldrig använda sin flygbiljett. Foto: Andreas Sjölin

Pernilla fick betala 14 000 för ny biljett

På Etraveli försvarar man sig med att den stora pressen i coronatider har lett till långa väntetider.

– Vi har hundratusentals kundärenden på en gång. Det finns ingen möjlighet för oss att hantera det. Det har varit en ständig kamp att komma ikapp, säger företagets presstalesperson Claes Tellman.

Men det finns också kunder som vittnar om problem redan innan pandemin. En av dem är Pernilla Larsson. I februari 2019 bokade hon biljetter via Supersavertravel, men när Pernilla dök upp på Arlanda fick hon plötsligt veta att resan avbokats. Hon behövde köpa en ny biljett för omkring 14 000 kronor.

Efter flera turer fram och tillbaka beslutade Allmänna Reklamationsnämnden att Etraveli skulle återbetala 8 769 kronor. Att bolaget fått flera miljoner i statligt bidrag tycker Pernilla Larsson är fel.

– De ska inte ha en krona. De är jättesvåra att få kontakt med. Jag tycker de skötte sig jättefult.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Hör flera kunder berätta om bemötandet från Etraveli efter att deras resor ställts in. Foto: Andreas Sjölin

Över 700 anmälningar förra året

Under 2020 hade ARN över 500 ärenden där Etraveli var motpart. Dessutom anmäldes företagets varumärken 205 gånger till Konsumentverket. Enligt Maja Lindstrand, jurist på myndigheten, sticker företaget ut som den resebyrå med absolut flest anmälningar. Hon betonar dock att det också hänger ihop med att Etraveli är så pass stort.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Konsumentverket har en konstant dialog med Etraveli, säger juristen Maja Lindstrand. Foto: Rino Rotevatn

Företagets svar: ”Flygbolagen måste skicka pengarna”

Claes Tellman på Etraveli förstår kundernas ilska men säger att det juridiska ansvaret ligger hos flygbolagen när en resa ställs in.

– Vi har ju absolut vår del av ansvaret, men i första hand är det ju flygbolagen som måste skicka pengarna. Vi gör allt vi kan och försöker lösa det här. De allra flesta kommer få sina pengar till slut, det tror jag.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Claes Tellman på Etraveli förklarar hur omställningsstödet på 20 miljoner kronor ska användas. Foto: Andreas Sjölin

Företaget startade 2000 och finns i 77 länder. Enligt den egna hemsidan har man nästan 1000 anställda och 21 olika varumärken – bland annat Flygresor.se, Seat24, Supersaver, Gotogate, Travelpartner och Mytrip. Före pandemin sålde man ungefär 14 miljoner flygresor på ett år, uppger presstalespersonen Claes Tellman.

Bolaget är baserat i centrala Uppsala och hade 2019 en nettoomsättning på 894 986 000 kronor. Årets resultat var 165 464 000 kronor.

Etraveli har beskrivits som ett ”doldisbolag” och köptes upp 2017 av riskkapitaljätten CVC för 5 miljarder.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Uppsalabon Nick Roozban tycker det är ”bisarrt” att Etraveli fått 20 miljoner i coronastöd. Claes Tellman på Etraveli kan förstå att kunderna ”bara tänker på att få sina pengar tillbaka”. Foto: SVT/Montage
Ett stort antal kunder klagar på långa väntetider, dålig service, uteblivna återbetalningar och att Etraveli är svåra att få tag i.