Eleven Navid Rezaie pratar med sin mentor Jon Wass. Foto: SVT

Så påverkas klassen när någon får avslag

Uppdaterad
Publicerad

När någon får avslag på sin ansökan om uppehållstillstånd påverkar det inte bara ungdomen själv utan hela klassen. Det menar eleverna på Jällaskolans sprintprogram utanför Uppsala. Och de får medhåll av sin mentor Jon Wass: ”Oron sprider sig, de sitter alla i samma båt.”

– Om en kompis får uppehållstillstånd blir jag glad, det får mig att känna hopp. När någon får avslag är det som att hoppet släcks, då känns det som att mitt hjärta går sönder, förklarar 16-åriga Hamid Heidari.

Han går på Jällaskolans gymnasium där Jon Wass jobbar som mentor och lärarkoordinator. Jon Wass berättar att osäkerheten huruvida eleverna kommer att få stanna i Sverige eller inte påverkar undervisningen negativt.

Väntan på uppehållstillstånd

– Vi har ganska hög frånvaro, när de mår dåligt och ligger vakna på nätterna och grubblar, då orkar de inte komma till skolan. Sen när de är i skolan kan det vara svårt att koncentrera sig på lektionerna när det finns så många andra tankar som snurrar.

Inte prata om det på lektionerna

”När en kompis får avslag känns det som att mitt hjärta går sönder” berättar Hamid Heidari. Foto: SVT

18-åriga Ali Bachi säger att han vet hur hans klasskompisar ligger till i sina asylprocesser och Hamid Heidari berättar att de pratar ganska mycket med varandra om det.

– Men det är lite olika, vissa vill inte prata om det alls, medan andra vill dela med sig av sina känslor. För vissa kan det hjälpa att snacka med dem som har varit här i Sverige längre.

Jon Wass förklarar att de försöker att inte prata om asylprocessen på lektionerna, eftersom de vill att eleverna ska kunna få koncentrera sig på sina studier.

– Men sen kan de komma till mig och snacka mellan lektionerna. Vi har väldigt många elever som mår dåligt och efter att Sverige slöt ett avtal med Afghanistan om utvisningar nu under hösten så har det blivit sämre.

Ahmed Hassani, Ahmed Amiri och Ali Bachi kommer alla från Afghanistan. Foto: SVT

Svårt att motivera eleverna

Det faktum att många inte kommer att få stanna i Sverige gör också att det kan vara svårt att hålla motivationen att lära sig svenska uppe.

– Det känns lite konstigt eftersom de håller på och bestämmer om de ska skicka oss tillbaka till Afghanistan eller inte. Men jag försöker göra mitt bästa och lära mig språket, förklarar Ahmad Amiri som är 17 år.

– På nätterna drömmer jag mardrömmar och på sista tiden har jag varit väldigt orolig. Då har jag haft svårt att fokusera på lektionerna, berättar Ahmad Hassani som också är 17 år.

Jon Wass jobbar som mentor på Jällaskolan Foto: SVT

Jon Wass säger att han ganska ofta möter elever som undrar varför de ska lära sig svenska om de ändå ska utvisas.

– Till skillnad från ämnen som engelska och matte, så är ju svenska bara användbart här, så det kan vara svårt att motivera eleverna. Men vi försöker tänka positivt och hoppas på att de ska få stanna, men alla kommer ju inte att få göra det.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Väntan på uppehållstillstånd

Mer i ämnet