Vad ska ha han göra?
– Intervjua och filma. Komma in på livet på spelare och ledare, så att Uppsalaborna lär känna föreningen, säger Cilla Fischer som är marknadschef i Sirius.
För att att dra en parallell till fotbollsplanen, vilken spelartyp är Marcus Birro?
– Han är målvakten. Lite udda. Jag har själv varit målvakt. Han är en sån som gärna vill kontrollera och styra. Högljudd.
Det har stormat en del runt Birro genom åren, hur har ni tänkt kring det i rekryteringsprocessen?
– Vi har tagit det i beaktning. Det vi främst tittat på är hans fotbollskunnande, och hans förmåga att skriva. Det överträffar stormar och rykten med råge. Vi har också satt stort värde på att han verkar mot näthat, talar om psykisk ohälsa och värnar om människan.
Vad har du själv fått för intryck av honom när ni träffats?
– Han har haft en ödmjuk inställning till uppdraget. Jag tror att han har ett sätt att uttrycka sig på som kan tilltala många Uppsalabor; utifrån att staden är akademisk.
På Sirius hemsida så står det att Birro ska bidra med nya vinklar till presentationen av Sirius – hur då?
– Han ska försöka att locka fram människan bakom, och skildra den personen på ett öppet och nyfiket sätt. Fotbollen är så mycket mer än 90 minuter på en gräsplan.
Hur mycket Siriushjärta har Birro?
– Det handlar inte om att han ska ha Siriushjärta. Vi har de på kontoret som hejar på Sirius men som också är AIK:are och djurgårdare och så vidare. Sen kanske det blir så att Birro upptäcker att Sirius är ett fantastiskt lag.
Var det här en dyr värvning?
– Eh, nej det är ingenting som kommer att vara avgörande för ekonomin.