En viktig del i elevernas vardag, det anser Josefin Lindroth att skolmaten är. Foto: Skolmatsverige/Uppsala kommun

Skolmatexperten: ”Viktigt att lyssna på eleverna”

Uppdaterad
Publicerad

En unik möjlighet för skolan att kunna nå ut till alla barn och ungdomar oavsett socioekonomisk situation i hemmet.  Att lägga en grund för bra levnadsvanor. Öka chanserna till en bättre hälsa och minska riskerna för folksjukdomar.

Att skolmaten är viktig är en underdrift, anser Josefin Lindroth, ansvarig för Skolmatsverige.

Hur viktig är skolmaten?

– Sedan 2011 finns det ett krav i skollagen att alla skolor ska erbjuda näringsriktiga skolmåltider. Alla skolmåltider som eleverna erbjuds under dagen ingår i skolans utbildning och därmed finns det ett krav på att alla skolor ska utföra ett systematiskt kvalitetsarbete där verksamheten planeras, följs upp och utvecklas.

Mer än hälften av alla landets 290 kommuner är anslutna till SkolmatSveriges verktyg, som kan utgöra ett sätt att dokumentera och systematiskt arbeta med att förbättra skolmåltiderna med ett helhetsperspektiv.

Vad är det främst kommunerna behöver jobba med för att förbättra skolmaten?

– Alla skolmåltider som eleverna erbjuds måste ses ur ett helhetsperspektiv där man dels tar fasta på att maten är näringsriktig enligt de nationella råden, men också ser över faktorer såsom själva måltidsmiljön där maten serveras och äts, vilken kunskap personalen har kring skolmat, hygien och specialkost tillsammans med skolans miljöbelastning och att minska svinn. 

Ibland låser det sig i skolan – elever är missnöjda och skolan ser det bara som allmänt gnäll. Hur ska man komma vidare här?

– Det är viktigt att lyssna på eleverna och försöka hitta en gemensam väg framåt. Med hjälp utav våra anonyma elev- och personalenkäter kan skolan på ett enkelt sätt ta reda på vad matgästerna tycker och vilka aspekter som ska ingå i förbättringsarbetet.   

Har du något praktiskt exempel på hur skolpersonal kan arbeta redan i dag?

Man brukar säga att barn inte gör som man säger, de gör som man gör och ett bra exempel på detta är att pedagogiska luncher har visat sig ha god effekt. Att personal sitter med och äter tillsammans med eleverna och bidrar till en positiv bild av matsituationen.

Klippet: Kolla in elevernas matpresentation och tankar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.