– Jag tycker att ingen av 6-åringarna borde ha längre än två kilometer till skolan, säger Reneida Soomre. Foto: SVT

Skolvalet väcker ilska i Nåntuna

Uppdaterad
Publicerad

Under januari är det dags att välja skola åt de barn som ska börja i förskolan eller i första klass. Ett val som inte är helt lätt för de föräldrar som bor i Nåntuna, i Uppsala. Där har kommunens antagningssystem väckt ilska, då ett flertal barn har blivit placerade långt från hemmet.

Ett av barnen som får åka skolskjuts till sin skola är Reneida Soomres son Oliver. Han blev placerad i Stordammens skola som ligger cirka 2,5 kilometer från hemmet. Familjen valde skolan som ett tredjehandsalternativ. Helst hade de velat att Oliver blivit placerad på Uppsävjaskolan eller Nåntunaskolan, som båda ligger närmare.

– Jag kunde inte tro att det var sant att han hade fått plats på Stordammens skola! Den ligger ju längst bort från oss, säger Reneida Soomre.

Syskonförturen i Uppsala

Långa dagar

Avståndet till Stordammens skola är så pass långt att Oliver inte kan ta sig dit själv, vilket innebär långa dagar för både föräldrar och barn.

– Han blir ju också lite besviken för att han inte får ta hem kompisar, för det tar för lång tid att hämta och lämna barnen, säger Reneida Soomre.

Samtidigt som Oliver bussas till Stordammens skola skjutsas andra barn från Stordammen till bland annat Uppsävjaskolan. Anledningen till att det har blivit så kan delvis förklaras av det system kommunen använder för att placera barnen.

Enligt skollagen har alla elever rätt till en kommunal skola nära hemmet. Men då platserna är begränsade gör kommunen ett urval utifrån en princip om relativ närhet. Det innebär att det barn som har längsta relativa avstånd till en alternativ skola har rätt till platsen.

Jämför med full skola

För flera familjer i Nåntuna, Bergsbrunna och Sävja har principen dock skapat problem.

Området har tre skolor, Nåntunaskolan, Uppsävjaskolan och Stordammens skola. Då Nåntunaskolan bara har en klass för sexåringar hänvisas de flesta elever istället till Uppsävjaskolan. Men när det ska avgöras vilka barn som kommer in där görs jämförelsen med Nåntunaskolan som närmaste alternativ – trots att den redan är full.

Det innebär att barn som bor nära alternativet Nåntunaskolan får en låg “poäng” i jämförelse med barn som har längre till sitt alternativ. De barn som har en låg ”poäng” förlorar då platsen på den önskade skolan till barn med en högre ”poäng”.

– Jag tycker att ingen av 6-åringarna borde ha längre än två kilometer till skolan, och hade man tittat på det här så hade ingen behövt det heller, säger Reneida Soomre.

Så här fungerade närhetsprincipen för Oliver:

För Oliver innebar kommunens sätt att tillämpa principen att han inte kom in på sitt förstahandsval Uppsävjaskolan, just på grund av det korta avståndet till alternativet Nåntunaskolan.

Kommunen tog ingen hänsyn till att Nåntunaskolan var fullbelagd när man jämförde avståndet. Resultatet blev att Oliver inte kom in på någon av skolorna, utan placerades på Stordammens skola.

”Borde se till helheten”

Principen om relativ närhet får ännu större vikt i årets skolval. Då syskonförturen återinförs blir konkurrensen om platserna hårdare bland de föräldrar som inte kan hänvisa till den.

Reneida Soomre ska nu välja skola åt sin yngre son Elliot. Trots att hon är beredd på att samma sak kan hända igen blir det förmodligen samma önskelista som sist. Hon hoppas också att Oliver ska kunna byta till en närmare skola.

– Jag skulle vilja att kommunen tittade mer på helheten, och såg till att inget av de små barnen behövde gå så långt, säger hon.

Läs mer: Hoffstedt (S): ”Är en rättvis modell”

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Syskonförturen i Uppsala

Mer i ämnet