Fattigt men lärorikt att sommarjobba som egen företagare

Uppdaterad
Publicerad

Går du på gymnasiet eller högstadiet? Då är det hög tid att söka sommarjobb nu. Vill du testa på att vara egen företagare finns det möjlighet att testa det genom företaget Rookie Startups. Räkna med en givande sommar men inte med några stora inkomster.

Sommaren 2018 testade ett hundratal ungdomar på att vara egna företagare som sommarjobb inom konceptet Rookie Startups.

SVT har pratat med tio av dem som deltog i Uppsala och omdömet är samstämmigt: Man tjänar dåligt men lär sig mycket.

Sålde honung

Ungdomarna utförde tjänster som trädgårdsarbete, bedrev loppis, promenerade med äldre eller sålde olika varor som ekologisk honung, hemmagjorda armband eller böcker.

Man fick 2 000 kronor i investeringskapital att förfoga fritt över. Pengar som kunde användas till inköp av trädgårdshandskar, material till hemtillverkade badväskor eller till hyra av lådcykel. De pengar som eventuellt blev över av de 2000 kronorna fick deltagarna behålla.

Inkomsterna

Deltagarnas inkomster varierade. Den som tjänade minst under de fyra veckorna som sommarjobbet varade tillverkade armband och fick ihop 250 kronor. Det tog en vecka innan materialet kom fram och det tog tid att göra armbanden, uppger deltagaren som bedömer sin arbetstid till tre timmar per dag.

Mest tjänade en deltagare som drev ett café Där var inkomsten landade på 12 000 kr under fyra veckor. Deltagaren uppger att arbetsinsatsen var 12 timmar om dagen.

En av deltagarna fick flera jobb senare under sommaren och kunde där tjäna ca 2 500 kr.

Medelinkomsten för de tio tillfrågade deltagarna var 3 845 kr. Det motsvarar ca 24 kr/tim utslaget på fyra veckor. Hade man istället sommajobbat på Uppsala kommun hade man tjänat 56 kronor i timmen.

Medelbetyg för inkomsterna från de tio deltagarna blev 6,7 (av en skala 1-10).

Full aktivitet sommaren 2018. 111 deltagare påbörjade sommarjobbet. 89 av dem fullföljde. Foto: SVT

Bra betyg för undervisning och coachning

Generellt var de tio ungdomarna mycket nöjda med den undervisning och den coachning man fick under de fyra veckorna.

Någon ville dock komma igång snabbt och tyckte det var för mycket föreläsningar och någon tyckte sig inte ha fått så mycket hjälp av en coach som var ny på jobbet och som ”inte förstod mina ideer”.

Medelbetyg undervisning och coachning: 8,6 (av en skala 1-10).

Risktagande

Sommarjobbet arrangerades av företaget Rookie Startups som anlitas av Uppsala kommun. Söker gör man via kommunens hemsida.

– Det här konceptet är ett risktagande och det är vad ett företagande handlar om. Här går man inte i konkurs utan det värsta som kan hända är att man inte tjänar några pengar, säger Mohamad Hassan (L), ordförande i Arbetsmarknadsnämnden i Uppsala kommun.

Men deltagarna är ju bara 15-16 år?

– Det bygger på att man skall medvetandegöra ungdomarna så att man lär sig att göra en riskbedömning.

Målsättningen är att utvecklas

”Målsättningen med deltagandet är inte att tjäna pengar utan har två primära syften. Att ge ungdomar tillfälle att utveckla sina entreprenöriella förmågor och att öka ungas intresse för företagande. För oss är inkomsterna därför irrelevant då vårt hela fokus är på individernas utveckling”, skriver My Ekstrand, vd på Rookie Startups i ett mail till SVT.

Bra erfarenhet men ingen fortsättning

Ingen av ungdomarna uppger att man tänker fortsätta med de företag man startade upp, men en deltagare ville starta upp ett ungdomsföretag på gymnasieskolan. En annan deltagare planerar att göra om samma jobb i egen regi nästa sommar.

Lärdomarna man tillskansat sig är det viktigaste skälet till ungdomarnas nöjdhet. Inkomsterna har spelat en mindre roll för de allra flesta av deltagarna.

Så gjordes undersökningen

SVT har pratat med tio slumpvis utvalda deltagare, idag fyllda 16 och 19 år.

Uppgifterna om inkomsterna är deltagarnas egna.

Deltagarna har fått besvara en nöjdshetenkät och fått betygsätta hur nöjd man var med inkomsterna samt med utbildning och coachning.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.