Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Spädbarn med bra motorik är bättre på att lösa uppgifter. Foto: TT

Spädbarn med bra motorik lär sig snabbare

Spädbarn med bra motorik är bättre på att agera snabbt och har lättare för att lösa kluriga uppgifter visar en studie som gjorts på Uppsala universitet.

Forskaren Janna Gottwald har gjort en ny studie vid Uppsala universitets Barn- och Babylab som handlar om att spädbarn med bra motorik är bättre på att lösa uppgifter som kräver bra tankeförmåga.

Det är den första studien som görs på spädbarn som handlar om sambandet mellan motorisk planering och kognitiv planering. Hon har studerat 70 barn som är 18 månader gamla.

Testade barnens snabbhet

Studien innehöll en del där barnens snabbhet testades och en del där barnen skulle lösa tre olika kognitiva problem.

I det motoriska momentet skulle barnen ta en leksak och stoppa den i en låda.

– Vi såg att en del barn sträckte sig snabbare efter en leksak och lyckades lättare stoppa den i rätt låda, och att andra barn var långsammare. Även när vi skruvade upp svårighetsgraden på uppgifterna lyckades de barnen ta leksaken och stoppa den rätt, säger Janna Gottwald, institutionen för psykologi, Uppsala universitet.

Fick lösa problem

Barnen fick sedan lösa ett problem i tre olika moment. Först skulle de inte röra en attraktiv, glittrande leksak. Idén var att se hur länge barnet kunde vänta innan de tog leksaken.

I det andra momentet skulle barnen hitta en leksak i en byrå med flera lådor och i det sista momentet skulle barnen ta upp en leksak ur en låda med genomskinligt lock. För att få upp locket krävdes att barnet tryckte på en knapp. De flesta barnen ville dock ta upp leksaken genom det genomskinliga locket och kopplade inte ihop att knappen öppnade locket åt dem.

Satsa på aktiv lek tidigt

Forskaren hittade ett samband mellan hur barnen utförde det motoriska momentet och problemlösningarna.

– De barn som var snabba och framgångsrika i det motoriska momentet var bättre på uppgifterna som krävde arbetsminne, än de långsammare barnen. De var också bättre på att hindra sig själva från att sträcka sig efter den glittriga leksaken. Det visar att det finns ett samband mellan barns motoriska färdigheter och deras kognitiva utveckling. Det är ett starkt argument för vikten av fysisk aktivitet, för att satsa på idrott i skolan och att ha aktiv lek i förskolan, säger Janna Gottwald.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer