UL:s vintertidtabell börjar gälla från och med den 15 december och sträcker sig till i början av sommaren 2020. Foto: SVT

Stängda eller öppna bussdörrar – fråga för Arbetsmiljöverket

Uppdaterad
Publicerad

Ska framdörrarna på stadsbussarna i Uppsala öppnas igen eller hållas fortsatt stängda? Frågan delar arbetsgivaren och facket och beslut i frågan dröjer. Samtidigt har de stängda dörrarna hittills kostat UL mellan 60 och 90 miljoner kronor.

Sedan i mitten på mars månad har UL-bussarna haft framdörrarna stängda för att skydda bussförarna mot coronamsittan.

När resenärerna i stället går på bak passar många på att fuska och inte köpa biljett. Ett fuskande som kostar UL upp emot 1,5 miljoner kronor varje dag.

– Vi vill ha framdörrarna öppna och skydda förarna med plexiglas, säger Tommy Rydbäck, teknisk chef på Gamla Uppsalabuss som kör bussarna åt UL.

Kommunals skyddsombud Jafar Sarehkhani tycker inte om den idén.

– Plexiglasen är inte heltäckande och vi tycker inte att de ger ett tillräckligt smittskydd. Det är beklagligt med de förlorade intäkterna, men vi måste sätta förarnas säkerhet först, säger Jafar Sarehkhani.

Avgörs hos Arbetsmiljöverket

Frågan ligger nu hos Arbetsmiljöverket, som nästa vecka väntas komma med besked om huruvida de föreslagna plexiglasen håller måttet eller inte.

UL:s presschef Helena Klange konstaterar att frågan är komplicerad.

– Vi fortsätter att förlora en massa pengar, men det är också jätteviktigt för oss att förarna känner sig trygga och inte blir sjuka – har vi inga förare kan vi inte köra bussarna, säger hon.

Kommunals skyddsombud har kommit med ett förslag på en annan lösning:  Att en kortläsare sätts upp i mitten av bussen.

– Det går inte, det finns inga att köpa. Och beställer man dem så tar det alldeles för lång tid att få dem, säger Helena Klange, presschef på UL.

Vad UL gör åt trängseln:

Det gäller vid återköp av biljett:

Påstigning vid bakdörrar:

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.