Det går ganska bra för Uppsala, utan ett bra företagsklimat. ”Det skulle kunna gå ännu bättre, säger Anna-Lena Holmström, regionchef för Svenskt näringsliv. Foto: SVT

Näringslivsklimatet: Företagare sågar Uppsala

Uppdaterad
Publicerad

Företagaren Jan Persson sågar företagsklimatet i Uppsala, och vänder kommunen ryggen. Politikerna och tjänstemännen verkar inte intresserade av att hjälpa företag att etablera sig, menar han. Och även Svenskt näringsliv rankar Uppsala lågt.

Jan Perssons företag riktar in sig på att utveckla industriområden på olika håll i landet. I dag har f

Jan Persson, ägare till Kilenkrysset. Foto: SVT

öretaget verksamhet i 14 olika kommuner.

Nyligen berättade  SVT Nyheter Uppsala om planerna att göra om ett område på drygt 400 fotbollsplaner vid E4 – ett projekt som på sikt kan skapa ett par tusen nya jobb. Lågt räknat.

– Tyvärr hade den här satsningen varit möjlig i Uppsala.

Flera problem för Persson

Markförutsättningar är en anledning, men även Jan Perssons tidigare kontakter med kommunen spelar in.

– Det är löften som inte har hållits, det har varit långbänkar och det har också känts som att kommunen inte har varit intresserad.

Och han är inte ensam om att ifrågasätta Uppsalas företagsklimat,

Erik Pelling (S) Foto: SVT

flera företagare har hört av sig till Jan Persson med frågan om han har lokaler på annat håll dit företag kan flytta.  Deras synpunkter får delvis stöd i  Svenskt näringslivs årliga företagsklimatundersökning, där Uppsala radat upp blygsamma placeringeringar i tiotalet år. Förra året hamnade Uppsala på plats 212 av 290 kommuner.

Kommunalrådet Erik Pelling (S) är inte nöjd och erkänner utan omsvep:

– Vi borde  kunna prestera bättre i Uppsala kommun.

Klippet: Så dåligt är  Uppsalas företagsklimat – kan leda till jobbflykt

30 000 företag sätter betyg på 290 kommuner

Intresseorganisationen Svenskt näringslivs undersökning bygger på en betygsättning inom 18 områden, där företagare i respektive kommun tycker till. Betygsskalan är från 1-6. Kommunikationer, service, upphandling och politikers och tjänstemäns attityder till företagande är några exempel på områden som ingår i undersökningen.

Enkätundersökningen omfattar mer än 30 000 företag i landet.

Källa: Svenskt näringsliv

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.