Järnvägen vid S:t Persgatan ska gå på en bro och trafikanterna ska passera under men byggstaren är framflyttad. Foto: SVT

Tunnelbyggen i Uppsala försenas – igen

Uppdaterad
Publicerad

Bygget av järnvägsbroar över S:t Persgatan och S:t Olofsgatan skjuts upp, igen. Nu är planen att bommarna får vara kvar i minst två år till.

För att göra det säkrare och mer effektivt för gående, cyklister och bilister ska järnvägsbommarna vid S:t Persgatan och S:t Olofsgatan i Uppsala bort. De ska ersättas med broar där järnvägen ska på och trafikanterna ska passera under i tunnlar. Det projektet har varit på gång i flera år. Från början skulle det vara byggstart i år men förra året sköts projektet upp. Nu är den senaste prognosen att bygget tidigast kan påbörjas 2019.

– Det är inte så ovanligt, en plan är en plan. Det är mitt i en ganska känslig storstad. Det är inte så konstigt att det blir försenat men det är viktigt att det blir rätt, säger Ylva Gustafsson Höjer, enhetschef på Trafikverket.

Järnvägen ska höjas

Projektet kommer att förändra delar av Uppsalas stadsmiljö och järnvägen ska att höjas mellan 30 till 80 centimeter på den kilometerlånga sträckan mellan Vaksalagatan och Skolgatan. Därför bedömer Uppsala kommun och Trafikverket att ytterligare utredningar behövs.

– Bullerfrågorna och grundvattenfrågorna är med komplexa än vi trodde från början, säger Ylva Gustafsson Höjer.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.