– Det viktigaste är självklart hastigheten, säger, halkbaneinstruktören Magnus Borger. Foto: SVT

Vinterväglaget – farligast i november och december

Uppdaterad
Publicerad

Varje år omkommer omkring 250 personer i trafiken. De flesta trafikolyckorna som sker i koppling till vinterväglag – under månaderna november och december.

När snön och isen anländer och vinterväglaget lägger sig sker de flesta olyckorna. Årligen omkommer omkring 250 personer och omkring 2500 skadas svårt. Sammanlagda skadade i koppling till trafikolyckor – inräknat lindriga skador – är varje omkring 20.000 personer.

Vanligast är som nämnt vintermånaderna. Bara i ett av landets län: Uppsala sker det i snitt två olyckor per dag under december månad. Det visar statistik från Transportstyrelsen.

Mörkertalet gällande olyckor är dock stort. Dödsolyckorna rapporteras så gott som alltid till polisen, medan endast ungefär hälften av de svåra skadefallen rapporteras och ungefär en tredjedel av de lindriga.

För höga hastigheter

Den stora faran, och misstaget som ofta görs, är för höga hastigheter i trafiken menar Magnus Borger som är halkbaneinstruktör.

– Det viktigaste är självklart hastigheten. Det som många inte tänker på är att skillnaden mellan 50 och 55 kilometer i timmen är en märkbar skillnad när det halt ut och man ska bromsa.

Vad ska man göra ifall man får sladd och känner att man tappar kontrollen?

Det är ju att försöka att få ner farten så mycket som möjligt. Det är ju det allra bästa. Man ska försöka att styra så lite så möjligt, men det är också svårt, det är som att säga ”bromsa lagom mycket” när det springer upp något på vägen, säger Magnus Borger.

I klippen ovan kan du ta del av handfasta tips på hur du som förare bör agera om du får sladd.

– Det viktigaste är självklart hastigheten, säger, halkbaneinstruktören Magnus Borger. Foto: SVT

Nollvision

1997 tog riksdagen beslutet om att Sverige skulle ha nollvision i trafiken. Visionen skulle efter beslutet komma att bli ett förhållningssätt, till vilket samtliga samhällsaktörer skulle arbeta utifrån för att få ner dödsolyckorna så mycket som möjligt – gärna till nollstrecket.

Sedan den så kallade nollvisionen etablerades har antalet dödade i trafiken minskat. Detta tack vare cirkulationsplatser, mitträcken, alkolås och trafiksäkerhetskameror exempelvis.

Däremot ser verket att minskningen under de senaste fyra åren har börjat plana ut igen.

Dödsolyckor (riket):

2008: 397 st

2009: 358 st

2010: 266 st

2010: 266 st

2011: 319 st

2012: 285 st

2013: 260 st

2014: 270 st

2015: 259 st

2016: 263 st

Källa: Transportstyrelsen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.