– Man reagerar ju jättestarkt, så här får det ju inte gå till. Den här säkerheten måste vi känna oss trygga med att vi har, säger regionrådet Fredrik Larsson (M).
– Det är integritetskränkande och stärker förstås inte förtroendet för sjukvården. Folk funderar på: hur hanteras mina uppgifter, det här är riktigt olyckligt, säger regionrådet, Ulric Andersson (S).
Utreda eventuellt avtalsbrott
Det var tidningen Computor Sweden som avslöjade att 2,7 miljoner inspelade samtal till 1177 Vårdguiden legat åtkomliga på internet. Samtal som ringts från 2013 fram tills alldeles nyligen fanns tillgängliga så att tidningens reportrar kunde lyssna och ta del av känsliga personuppgifter och personnummer. Saken har nu anmälts av Region Värmland till Datainspektionen som en personuppgiftsincident. Från politiskt håll vill man nu utreda vidare om det begåtts avtalsbrott eller andra fel som kräver ytterligare åtgärder.
Avtalet redan uppsagt
Avtalet med Medhelp är sedan tidigare uppsagt och löper ut den sista augusti. Då ska Region Värmland sköta sjukvårdsupplysningen i egen regi. Tills dess har man fortsatt förtroende för bolaget.
– Det måste vi nog ha för vi har nog inga resurser att kunna lösa den här arbetsuppgiften själva. Däremot måste vi naturligtvis ställa krav och säkerställa att problemet inte återupprepas.
Kommer ni hålla bättre koll framöver?
– Vi försöker hålla så bra koll som går och jag förutsätter att det här är en typisk sådan fråga som kommer ha mycket större aktualitet i framtiden och där det säkerligen är så att kontrollerna kommer bli mer noggranna, säger Fredrik Larsson (M).
– Jag är ju glad att vi tar över det här i egen regi fortsättningsvis eftersom det är något vi har pratat om väldigt länge. Det här visar väl också att när det är fler aktörer inblandade så ökar riskerna att det blir något fel, säger Ulric Andersson (S).
Flera har lyssnat på samtalen
Idag kunde SVT Nyheter också avslöja att flera av samtalen faktiskt har laddats ner. Totalt rör det sig om sju unika datorer som har laddat ner totalt 55 stycken telefonsamtal.
Medhelp har i en tidigare kommentar beklagat det inträffade och kommer att utreda saken.